Handläggare till Stadsarkivets Publiceringsprocess
Stockholms kommun / Assistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla assistentjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Tjänsten är en visstidsanställning om 11 månader med start omgående.
Vi erbjuder dig:
- Ett spännande uppdrag där du blir en viktig länk i arbetet med att göra information om Stockholms bebyggelsehistoria tillgänglig
- En utvecklingsorienterad verksamhet och arbetsmiljö
- Goda friskvårdsmöjligheter och flexibel arbetstid
Arbetsplatsbeskrivning
Stadsarkivet finns på två platser i Stockholm: Kungsklippan och Liljeholmskajen. Vi arbetar på uppdrag av kulturnämnden. En del av Stadsarkivets uppdrag handlar om att digitalt tillgängliggöra information ur de arkiv vi förvarar. Du kommer att tillhöra avdelningen Publik och Publicering som består av ca 30 medarbetare.
Stadsarkivet arbetar processorienterat och du kommer att ingå i publiceringsprocessen där personer med olika kompetenser ingår. Du kommer också att samarbeta med andra personer inom Stadsarkivet.
Publiceringsdatum2021-12-17Dina arbetsuppgifterEn betydande del av all information som finns hos Stadsarkivet utgörs av kartor och ritningar. Bland annat finns två miljoner bygglovsritningar från 1700-talet och framåt som utsetts till världsminne av Unesco. Du kommer att arbeta med olika arbetsuppgifter som i slutänden leder till att detta material blir mer tillgängligt för Stadsarkivets användare.
I din roll ingår bland annat att under vissa dagar i veckan bearbeta kart- och ritningsregister. Du kommer att hantera både digitala register och databaser samt pappersförteckningar som har OCR-skannats och ska valideras och metadatasättas. Andra dagar kommer du att skanna äldre ritningar eller annan arkivinformation från 17- och 1800-talen.
KvalifikationerVi söker dig som:
• Har akademisk examen motsvarande minst tre års heltidsstudier inom humaniora, samhällsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten
• Har erfarenhet av att skapa struktur i stora datamängder, av metadatasättning och har förmåga att se avvikelser
• Har aktuella kunskaper i Excel och övriga Officepaket
• Studier inom bebyggelse eller arkitektur är meriterande
Dina personliga egenskaper• Du är analytisk, lösningsorienterad och uthållig och har ett användarorienterat perspektiv
• För att lyckas i rollen behöver du vara noggrann, strukturerad och ha förmåga att planera ditt eget arbete. Vidare är du lyhörd med god samarbetsförmåga och servicekänsla.
Övrig informationTjänsten är en visstidsanställning på 11 månader med start omgående.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Våra lokaler är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Läs om Stadsarkivet på vår hemsida:
www.stockholm.se/stadsarkivetVaraktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 2022-02-01 Visstidsanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/7413".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stadsarkivet
Kontakt Johanna Liden, Avdelningschef
0850828294 Jobbnummer 6190568
Observera att sista ansökningsdag har passerat.