Handläggare till stabsenheten

Ekobrottsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2025-05-12


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ekobrottsmyndigheten i Stockholm, Uppsala, Örebro, Linköping, Sundsvall eller i hela Sverige

Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 800 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrka.

Vill du bli en av oss och bidra till att bekämpa den ekonomiska brottsligheten? Är du en strukturerad och ansvarstagande person som trivs i en samverkande roll? Stabsenheten på Ekobrottsmyndigheten söker nu dig som är i början av din statliga karriär och har ett stort intresse för styrning i staten. Hos oss får du möjlighet att tillsammans med engagerade och kvalificerade kollegor vara med och bidra till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet samtidigt som du får goda möjligheter till egen utveckling.

Arbetsplats Du kommer att arbeta på stabsenheten på myndighetens huvudkontor i Stockholm. Vi ansvarar bland annat för planering, analys och uppföljning av myndighetens verksamhet. Enheten har ett samordningsansvar för myndighetens interna styrning och kontroll av verksamheten, budgetunderlaget och årsredovisningen. En viktig roll är att utgöra ett strategiskt stöd till generaldirektören i ledningen och styrningen av myndigheten.

Du har ett nära samarbete med kollegorna på stabsenheten men också med övriga medarbetare i myndigheten. I dag är vi åtta medarbetare på enheten, bland annat statistiker, verksamhetscontroller, analytiker och stabshandläggare, med bred styrkompetens.

Arbetsuppgifter Som handläggare på stabsenheten kommer du att arbeta med stöd och samordning i olika myndighetsövergripande frågor ofta kopplade till planering och uppföljning av verksamheten. I arbetet ingår bland annat att ta fram planerings- och beslutsunderlag, olika sammanställningar och arbete med samordning av myndighetens årsredovisning.

Rollen som stabshandläggare är dynamisk med varierande arbetsuppgifter vilket innebär att du dels har en administrativ och samordnande roll, dels bidrar med sakkunskap och stabsenhetens perspektiv i olika frågor. Du har ett nära samarbete med kollegorna på stabsenheten samt övriga medarbetare i myndigheten.

Krav Vi söker dig som har:

Akademisk examen med inriktning statsvetenskap, ekonomi eller juridik, alternativt annan utbildning tillsammans med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Minst ett års erfarenhet av arbete inom statlig myndighet
Goda kunskaper om den statliga förvaltningen
Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du utöver ovan även har:

Erfarenhet av att samordna myndighetsgemensamma processer och frågor
Erfarenhet av arbete med årsredovisning i statlig myndighet
Erfarenhet av arbete med styrning och uppföljning i statlig myndighet
Erfarenheter av arbete vid Regeringskansliet

Publiceringsdatum
2025-05-12

Dina personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som har lätt för att samarbeta och skapa goda arbetsrelationer. Du har en god förmåga att strukturera information och se saker ur ett helhetsperspektiv. Du är ansvarstagande och van vid att självständigt driva ditt arbete framåt. Du är utvecklingsinriktad och lösningsorienterad. Du är även pedagogisk och tydlig i din kommunikation.

För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.

Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta stabschef Ann Lemne, tfn. 010-562 90 05.

Fackliga företrädare för Saco-S är Henrik Lundin, tfn 010-562 91 72, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.

Information om anställningen Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning
Tjänstebenämning: Stabshandläggare
Arbetsort: Stockholm
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Lön: Individuell lönesättning tillämpas

På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomföras innan beslut om anställning fattas.

Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 2 juni. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen Ekobrottsmyndigheten, 10422 Stockholm.

Är du redan registrerad som användare i Easycruit kan du logga in här för att söka tjänsten.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ekobrottsmyndigheten (org.nr 202100-4979), http://www.ekobrottsmyndigheten.se

Jobbnummer
9332284

Prenumerera på jobb från Ekobrottsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ekobrottsmyndigheten: