Handläggare till Regionledningscentralen

Polismyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2024-11-12


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Operativa enheten
Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta görs genom att utveckla och tillhandahålla specialistförmåga som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i region Stockholm.
Regionledningscentral (RLC)
Regionledningscentralen i region Stockholm ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela regionen och är en sektion vid operativa enheten. Arbetsplatsen består bland annat av RLC-operatörer, RLC- befäl, vakthavande befäl och regionala insatsledare. På regionledningscentralen hanteras, bedöms och prioriteras inkommande telefonsamtal och radioanrop. Verksamheten vid regionledningscentralen präglas av ett tydligt medborgarperspektiv där regionledningscentralen ska upprätthålla en mycket hög tillgänglighet i ärenden som kräver omedelbara eller skyndsamma polisingripanden och en hög tillgänglighet i övriga ärenden.

Publiceringsdatum
2024-11-12

Dina arbetsuppgifter
Som handläggare på RLC arbetar du i huvudsak med administration kring diverse operativa frågor. Det kan tex handla om att inhämta information och ge svar på inkomna frågeställningar och bereda vissa ärenden på sektionen innan beslut fattas av sektionsledningen. Du stöttar hela sektionen och arbetet kan även omfatta strategiska uppdrag från ledningsgruppen samt handlägga och besvara remisser. Du kommer arbeta tillsammans med ett antal andra handläggare och samordnare inom olika verksamhetsområden men ansvarar själv för de frågor som rör RLC kansliet. Du kommer att utgöra ett värdefullt stöd till ledningsgruppen och du kommer även att ha direktkontakt med såväl medarbetare som chefer, vilket ställer krav på en god servicekänsla.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:
Ansvara för sektionens funktionsbrevlåda
Beredning av ärenden, frågor och inventeringsuppdrag som inkommer till kansliet.
Inhämta information, sammanställa och vidareförmedla dessa
Med stöd i villkorsavtalen fatta beslut om vilka åtgärder som ska tillämpas
Övrigt verksamhetsstöd och administration förekommande i kansliverksamheten.
Löne- och personaladministration



Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Gymnasieexamen, alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig för rollen
Aktuell och relevant erfarenhet av att ha arbetat som handläggare med liknande arbetsuppgifter
Mycket god datorvana, särskilt avseende Officepaketet
God kommunikationsförmåga och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Akademisk utbildning inom beteendevetenskap, personalvetenskap, ekonomi, juridik eller liknande.
Erfarenhet av arbete som administrativ handläggare inom myndigheten eller annan myndighet
Erfarenhet av att ha arbetet i planerings- och lönesystem
God kännedom samt tillämpning av arbetstidsavtal

Dina personliga egenskaper
Du har en god struktur där du i ditt dagliga arbete kan planera och organisera ditt arbete väl. Som person är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att leverera lösningar. Du är flexibel, kan omprioritera arbetsuppgifter och har lätt för att anpassa dig till omgivningen. Du arbetar självständigt och driver dina frågor vidare själv. Vidare ser du till helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Då uppdraget innebär samarbete med olika verksamheter och funktioner ska du trivas med att arbeta med andra och ha ett kommunikativt och pedagogiskt förhållningsätt. Du kommer att ha kontakt med både medarbetare och chefer inom sektionen, vilket ställer krav på en god kommunikationsförmåga. Du har förmågan att vilja förändra och utveckla både dig själv och verksamheten du arbetar i.
Vi kommer att lägga stort vikt vid personliga egenskaper.
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/november/handlaggare-till-regionledningscentralen/
Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 25/11 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer : A668.951/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-25
E-post: jobb.stockholm@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A668.951/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Polhemsgatan 30 (visa karta)
102 26  STOCKHOLM

Kontakt
Rekyrterande chef
Sara Kraft
sara.kraft@polisen.se

Jobbnummer
9006009

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: