Handläggare ombudshantering

Skatteverket / Juristjobb / Uddevalla
2025-11-17


Visa alla juristjobb i Uddevalla, Munkedal, Färgelanda, Vänersborg, Trollhättan eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Uddevalla, Vänersborg, Trollhättan, Lysekil, Stenungsund eller i hela Sverige

Är du ekonom eller jurist och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare på Företagsbeskattningsavdelningen inom ombudshantering får du ett omväxlande arbete där du tillsammans med dina kollegor arbetar med kontroll av ombudshantering.

Arbetet med ombundshantering är i fokus i verksamheten vilket ger dig möjligheten att vara med och påverka vår fortsatta utveckling av arbetet framåt. Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Ombudsområdet innebär att privatpersoner eller företag kan utse ombud och ge denne behörighet att få tillgång till och utföra skatteärenden åt uppdragsgivaren via Skatteverkets e-tjänster.

Som handläggare inom ombudshanteringen arbetar du med handläggning och kontrollärenden inom ombudsområdet med varierande omfattning och komplexitet. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra.

Du ansvarar för att självständigt driva och handlägga ärenden från början till slut, vilket innebär att samla in och analysera information, göra bedömningar samt fatta beslut i enlighet med gällande lagstiftning och riktlinjer. Arbetet kräver både noggrannhet och analytisk förmåga, men också förmågan att hitta lösningar, tänka nytt samt utveckla och driva nya arbetssätt. Kontakter med berörda parter, exempelvis med kunder och andra myndigheter, är ofta återkommande och det är av vikt att dessa sker på ett förtroendeskapande sätt.

Eftersom ombudsområdet är under utveckling finns utrymme att bidra med idéer och initiera förbättringar för att effektivisera processer och ärendehantering. Det finns också utrymme för att öka samarbete med kollegor och andra myndigheter och du bidrar med ditt engagemang, där vi tillsammans arbetar för kvalitet, effektivitet och rättssäkerhet.

Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör sektion 3 på Företagsbeskattningsenhet 9 på Företagsbeskattningsavdelningen, med placering i Uddevalla. På vår sektion är vi 18 kollegor.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- tala och skriva enkelt och tydligt
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- ha förmågan och viljan att lära dig nya saker, vara flexibel och öppen för förändringar
- ha en mycket god analytisk förmåga, vilket bland annat innebär att du fattar välgrundade beslut utifrån de fakta du tagit reda på inför lösningen av en uppgift
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska även ha:

- kandidatexamen inom ekonomi, juridik eller i för tjänsten annat relevant område
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att arbeta självständigt med att driva komplexa utredningar.

Det är önskvärt att du har relevant arbetslivserfarenhet av arbete med utredningsarbete på Skatteverket. Det är även önskvärt att du har aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta med förändringsarbete.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ersättning
Indivuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/920".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Kontakt
Carina Nicander-Olsson, sektionschef
carina.nicander-olsson@skatteverket.se

Jobbnummer
9608454

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: