Handläggare inom SoL och LSS, längre vik
Krokoms Kommun / Administratörsjobb / Krokom
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Krokom,
Östersund,
Åre,
Strömsund,
Ragunda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom Vi söker dig som vill stärka upp vår engagerade och kompetenta handläggargrupp!
Har du studerat juridik? Är du socionom? Eller har du annan högskoleutbildning som kan vara passande i rollen som handläggare på bistånd? Är du därtill mån om att trivas på jobbet och önskar vara en del av en handlingskraftig arbetsgrupp så skicka in din ansökan idag!
En dag som SoL/LSS-handläggare
Biståndsenheten tillhör verksamhetsområdet Bistånd, Hälsa- och sjukvård. På enheten arbetar enhetschef, 1:e biståndshandläggare, biståndshandläggare, LSS-/SoL-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi är en liten arbetsgrupp där du har nära samarbete med kollegor och enhetschef. Vi tycker att det är viktigt att trivas på jobbet! Vi är mån om varandra och jobbar för en jämn arbetsfördelning och ett nära samarbete kollegialt.
Vi utreder rätten till stöd och omsorg enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Enheten ansvarar även för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt.
På bistånd har vi återkommande träffar för avstämning, kompetensutveckling och kollegialt stöd. Vi arbetar ständigt med kvalité och förbättringar på enheten vilket samtliga medarbetare är engagerade i på olika sätt.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak:
• Handlägga ärenden utifrån LSS och SoL.
• Utreda behov av hjälp och stöd utifrån gällande lagstiftning och praxis. Fatta beslut om insatser och följa upp beslut.
• Träffa individer i behov av hjälp och stöd, åka på hembesök, delta vid olika samverkansmöten och SIP.
• Delta i arbete med verksamhetsutveckling på enheten i diverse arbetsgrupper och vid metodträffar.
Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC (Individens behov i centrum).
Den dagliga dokumentationen sker i verksamhetssystemet Viva och vi genomför vårdplaneringar och SIP i dokumentationssystemet Cosmic Link tillsammans med regionen.
Din kompetens
• Högskoleutbildning som bedöms lämplig utifrån rollen som handläggare på bistånd, exempelvis socionom, juridisk utbildning eller annan utbildning som bedöms relevant av rekryterande chef.
• Dokumentationserfarenhet och datorvana
• Intresse av juridik
• Körkort är ett krav för tjänsten
• Du uttrycker dig väl i tal och skrift
Meriterande är även
• Erfarenhet av handläggning utifrån SoL, LSS eller annan lagstiftning
• Erfarenhet inom målgrupperna äldre och funktionsvarierade
• Erfarenhet från arbete inom andra myndigheter
Ditt arbete präglas av individfokus, gott bemötande och omdöme. Du har god förmåga att prioritera och att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i brådskande situationer. Du är kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med medborgare. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Publiceringsdatum2023-05-24Övrig informationEtt vikariat 100% fram till 2024-08-31, med tillträde snarast.
Sista ansökningsdag 2023-06-30
Vi har årsarbetstid med möjlighet till flex, här får du friskvård på arbetstid och det finns möjlighet till distansarbete i viss mån, om arbetet tillåter.
Du kommer få en god introduktion där du får möjlighet att vara "ny på jobbet" och successivt introduceras i arbetet.
Vi är måna om att hitta rätt person och är därför flexibla med både anställningsform och omfattning. Skulle det till exempel passa dig bättre att jobba en lägre procent så skicka in din ansökan så kan vi prata om det!
Intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningstiden så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Fackliga företrädare nås via kommunens kundcenter, 0640-16100
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-06-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Krokoms kommun (org.nr 212000-2478)
Offerdalsvägen 8 (
visa karta)
835 80 KROKOM
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Krokoms Kommun
Kontakt Enhetschef Bistånd
Helene Brodin
helen.brodin@krokom.se 0640 165 07 Jobbnummer 7810167
Observera att sista ansökningsdag har passerat.