Handläggare inom folkbokföring
Skatteverket / Ekonomijobb / Eskilstuna
2019-02-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare inom folkbokföring" (publicerad 2023-01-27) ⬅️
Visa alla ekonomijobb i Eskilstuna,
Kungsör,
Västerås,
Strängnäs,
Hallstahammar eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Eskilstuna,
Västerås,
Strängnäs,
Enköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Vill du vara med på folkbokföringens förändringsresa? Vill du arbeta i en handläggande roll med många kundkontakter? I det här jobbet får du möjligheten att kombinera en hög servicenivå med en analytisk förmåga och nytänkande.
Om jobbet
Som handläggare inom folkbokföring arbetar du med utredningar, analyser samt fattar beslut i olika folkbokföringsärenden. Arbetet utgår från människors livshändelser och du kommer att utreda olika svenska/utländska handlingar samt fatta beslut i namnärenden. Enklare registreringsarbetsuppgifter förekommer också. Du möter människor med olika bakgrund, främst via telefon eller skriftväxling. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov. Vi är ca 150 medarbetare på enheten, varav ca 30 medarbetare arbetar på de två sektionerna som finns i Eskilstuna. Placeringsort är Eskilstuna.
Du får en introduktion och en handledare som kommer att stötta dig i ditt arbete. Du kommer sedan självständigt få driva dina ärenden men kommer även samverka med andra då vi arbetar teambaserat. Eftersom vi arbetar med ständiga förbättringar i vardagen och med att välja effektiva lösningar ser vi gärna att du har ett intresse för att utveckla arbetet. Inom folkbokföringen arbetar vi även aktivt med digitaliseringsprocesser och du kan i framtiden bli delaktig i olika förbättringsarbeten. Vi har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
• ha en hög serviceförmåga med kundfokus och ett gott bemötande
• vara analytisk och kunna fatta beslut utifrån befintliga regelverk
• ha en god samarbetsförmåga eftersom vi arbetar teambaserat
• vara strukturerad och ha en förmåga att organisera ditt arbete
• vara utvecklingsorienterad och trivas i en föränderlig miljö
• ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Du ska även ha:
• en högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom juridik, statsvetenskap eller annan relevant samhällsvetenskaplig inriktning
• aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av utredningsarbete.
Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av en yrkesroll där du kommunicerar och skapar förtroende i kundmöten.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.
På skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverkets uppdrag är att bidra till att säkra finansieringen av den offentliga sektorn, bidra till ett väl fungerande samhälle och att motverka brottslighet. Vi skapar förtroende genom att vara lyhörda och ge alla ett bra bemötande. Genom att använda digitaliseringens möjligheter vill vi underlätta för privatpersoner och företag i deras vardag. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2019-02-04ErsättningMånadslön.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-02-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMaria Aalto, sektionschef 010-576 45 38
Lena Bakkan, sektionschef 010-576 45 26
Irene Rundberg, facklig kontaktperson ST 010-573 53 17
Johan Sundblad, facklig kontaktperson Saco 010-574 67 25
FöretagSkatteverket
AdressSkatteverket
Box 538
63107 Eskilstuna
KontorsadressCareliigatan 2
Jobbnummer 4590124
Observera att sista ansökningsdag har passerat.