Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Tierps kommun, Vård och omsorg / Administratörsjobb / Tierp
2025-10-22


Visa alla administratörsjobb i Tierp, Älvkarleby, Östhammar, Gävle, Sandviken eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tierps kommun, Vård och omsorg i Tierp

Tierp är en kommun med en organisation i rätt storlek för dig som vill ha nära till chef, kollegor, politik och kunder. Här finns utrymme för både personlig utveckling och samverkan i organisationen.

Vår kommun erbjuder varierande boendemiljöer, havsnära natur, historia, kultur och god service. Tierp har Stockholm, Uppsala och Gävle inom pendlingsavstånd och erbjuder också möjlighet att arbeta delvis på distans.

Våra värderingar är viktiga och tillsammans arbetar vi för att förverkliga våra värdeord: respekt, ansvar, kundfokus, mod och framtidstro.

Tierps kommun kännetecknas av brukarfokus och framtidstro. Vi söker dig som visar respekt, tar ansvar och har mod att tänka nytt i arbetet som handläggare för bostadsanpassningsbidrag hos oss.

Inom vård och omsorg arbetar vi för att ha en verksamhet med hög kvalité som är värdeskapande för våra kunder.

Som handläggare för bostadsanpassningsbidrag kommer du att vara en av blivande två handläggare. Tierps kommun står i startgroparna inför en samverkan med Heby kommun inom myndighetsområdet bostadsanpassningsbidrag. Samverkan innebär att handläggarna utför sitt uppdrag och har ansvar för både Tierps och Heby kommun. Arbetsgivare kommer vara Tierps kommun och huvudarbetsplats Tierps kommunhus. Start för denna samverkan är 1 januari 2026.

Publiceringsdatum
2025-10-22

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att handlägga ansökningar om bostadsanpassningsbidrag enligt lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Det är en komplex process med många delmoment där du kommer att utreda, bedöma och fatta beslut om bidrag för enskilda personer. Det är ett varierande arbete där du arbetar med myndighetsutövning, tekniska och medicinska bedömningar.

Arbetet innebär att du kommer att handlägga egna ärenden, samarbeta nära med kollegor och områdeschef och fatta beslut om bidrag för enskilda individer. Du kommer att värdera intyg, bedöma byggtekniska åtgärder och kostnader för byggarbeten, skriva offertförfrågningar och beslut, samt hantera beställningar av entreprenadarbeten och fakturor.

Rollen som handläggare erbjuder en kombination av arbete ute hos de som söker bidrag samt inne på kontoret. Du kommer att ha nära kontakt med de sökande och deras närstående, därför är det av stor vikt att du är bra på att upprätta goda relationer med de du har kontakt med.

Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kollegor och andra berörda parter. Samarbete med intygsgivare, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän tillhör också de vardagliga arbetsuppgifterna, som att hålla sig ajour med gällande lagstiftningar, föreskrifter och domar som påverkar handläggningen av bostadsanpassningsbidrag.

Du kommer att vara en del av Vård och omsorg men du samarbetar även med andra professioner så som bygglovshandläggare, strateger, chefer, administratörer, jurister med flera.

På enheten sker ett ständigt pågående kvalitetsarbete det är därför viktigt att du har ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete och vill arbeta aktivt med dessa frågor.

Våra arbetstider är kontorstid, när våra sökande behöver oss. Du har möjlighet att delvis arbeta på distans.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning så som legitimerad arbetsterapeut eller legitimerad fysioterapeut, alternativt annan utbildning i kombination med flerårig praktisk erfarenhet som är relevant för uppdraget. Rollen kräver att du har mångårig (riktmärke fem år eller mer) arbetslivserfarenhet inom relevant område. Har du erfarenhet av handläggning i kommunal eller statlig verksamhet ses det som meriterande. För att lyckas med arbetet behöver du vara van att dokumentera och vara välformulerad på svenska både i skrift och tal. Vi ser även att du är van användare av digitala verktyg såsom Office-paketet. Krav på B-körkort.

Som person är du en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Vidare har du lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter samt tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Vi ser även att du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Dessutom är du en serviceinriktad person som är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Sist men inte minst söker vi dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Tierps kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

ÖVRIGT
Tjänsten kommer tillsättas under förutsättning att nödvändiga politiska beslut fattas för att för att tillsätta tjänsten.

På Tierps kommun sätter vi våra medarbetares välmående i fokus och erbjuder därför ett friskvårdsbidrag på 3 000 kronor, möjligheten att löneväxla för extra semesterdagar, förmånscykel samt andra attraktiva förmåner. Vi strävar även efter att skapa en arbetsplats med rika utvecklingsmöjligheter.

Mångfald är viktigt för oss, och vi ser våra medarbetares olika bakgrunder, erfarenheter, kunskaper och personligheter som en värdefull resurs som berikar vår kommun.

Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz, måste du kunna visa upp ett giltigt arbetstillstånd eller bekräfta att du är undantagen från kravet. Anställning kan endast ske efter att vi har kontrollerat detta, i enlighet med utlänningsförordningen.

Vi ber dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit. Vänligen skicka inte ansökan via e-post eller i pappersformat. Om du har skyddad identitet, kontakta den rekryterande chefen direkt och skicka inte in din ansökan digitalt.

Vi avböjer vänligen men bestämt alla erbjudanden om hjälp med annonsering eller rekrytering.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C283566".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Tierps kommun (org.nr 212000-0266)

Arbetsplats
Tierps kommun, Vård och omsorg

Kontakt
Områdeschef
Cecilia Vainio
cecilia.vainio@tierp.se
0293-218070

Jobbnummer
9568736


Prenumerera på jobb från Tierps kommun, Vård och omsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tierps kommun, Vård och omsorg: