Handläggare
Migrationsverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Sundsvall
2014-10-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare" (publicerad 2014-10-21) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Sundsvall,
Timrå,
Mark,
Härnösand,
Nordanstig eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Migrationsverket i Sundsvall,
Kramfors,
Sollefteå,
Söderhamn,
Örnsköldsvik eller i
hela Sverige Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.
Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.
För att möta det behov som finns utökar vi nu vår verksamhet i södra Västernorrland med att öppna fler tillfälliga boenden.
Publiceringsdatum2014-10-20Dina arbetsuppgifterSom mottagningshandläggare ingår du i ett av enhetens team med teamledare och handläggare. Du utreder, handlägger och beslutar om bistånd enligt lagen om mottagande av asylsökande m.fl.(LMA). Du genomför muntliga utredningar och
upprättar protokoll. Du svarar för underrättelser av beslut, arbetar med självmant återvändande och planerar verkställigheten för de sökande som fått avlägsnandebeslut. Du utför visst bosättningsarbete för de asylsökande som beviljats uppehållstillstånd. Du möter sökande i receptionen där du svarar på frågor och utför administrativa arbetsuppgifter. Du deltar i internt och externt informationsarbete, både enskilt och i grupp och samarbetar med arbetsförmedlingen, landstinget, polismyndigheten, socialtjänsten m.fl. Du utför även andra arbetsuppgifter som åläggs av chef.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleutbildning gärna med juridisk, samhälls- eller beteendevetenskaplig inriktning. Du ska även ha erfarenhet av att arbeta med människor i utsatta situationer. Viktiga egenskaper hos dig som söker är att du har ett professionellt förhållningssätt, är lyhörd, empatisk och har god samarbetsförmåga både internt och externt. Du är bra på att kommunicera och du kan arbeta självständigt likväl som i team. Du är flexibel, ansvarstagande och trygg som person och kan stå för fattade beslut. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Erfarenhet av förvaltningsrättslig ärendehantering är meriterande. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift i svenska språket. Att du behärskar engelska är en förutsättning, övriga språkkunskaper är meriterande. Datavana med god Officekunskap och B-körkort är ett krav.
Upplysningar
Anställningarna är tillsvidare med provanställning i sex månader alternativt tidsbegränsad, allmän visstidsanställning.
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Tillträde snarast.
Vid tillsättning tar verket hänsyn till eventuell omplacering.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan och meritförteckning senast den 3 novmber 2014.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem Reach Mee.
KontaktAnnika Nordin, enhetschef, 010-485 15 81
Tobias Brännlund, biträdande enhetschef, 010-485 68 43
Magdalena Kamel, personaladministration, 010-485 83 13
Facklig kontaktLennart Nilsson, ST, 010-485 95 27
Hans Niska, SACO, 010-485 48 92
Robert Wiklund, SEKO, 010-485 89 41
Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.
Arbetstider och omfattningHeltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-11-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnnika Nordin, Chef
FöretagMigrationsverket
AdressMigrationsverket
Box 816, 851 23 Sundsvall
85123 Sundsvall
KontorsadressBox 816, 851 23 Sundsvall
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2037724
Observera att sista ansökningsdag har passerat.