Handläggare

Polismyndigheten - Stockholm / Administratörsjobb / Stockholm
2025-05-21


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Stockholm i Stockholm

Till Nationella Gränspolisenheten, Noa söker vi nu kvalificerade handläggare med fokus på rättsliga frågor. uppen för kvalificerat sakkunningstöd.
Nationella operativa avdelningens (Noa) uppgift är att bland annat bekämpa grov organiserad brottslighet och försvåra för kriminella organisationer att verka i Sverige. Noa är även Sveriges kontaktpunkt för internationella brottsbekämpande organisationer som t.ex. Europol, Interpol och EU:s gränskontrollbyrå Frontex.
Nationella operativa avdelningen ansvarar vidare för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser.
Nationella Gränspolisenheten har det strategiska ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Enheten är en nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns operationer.
Nationella Gränspolisenheten har vidare det nationella ansvaret avseende gränspolisverksamheten och aktuell tjänst har beröringspunkter mot samtliga gränspolisiära processer: gränskontroll, verkställigheter och förvar samt inre utlänningskontroll och arbetsplatsinspektion.

Publiceringsdatum
2025-05-21

Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att bidra till utvecklingen av gränspolisverksamheten på en strategisk nivå. Till viss del handlar det om arbete med ny EU-lagstiftning men också andra frågeställningar, både rättsliga och andra, som uppkommer i polisens utvecklingsarbete och i samarbetet med andra myndigheter såsom Migrationsverket, Kustbevakningen och Kriminalvården.
Bland arbetsuppgifterna ingår:
Svara på delningar och frågor från polisregionerna, Regeringskansliet och andra intressenter.
Ta fram och vid behov revidera relevanta styrande och stödjande dokument.
Följa och informera om rättsutveckling inom gränspolisens sakområde
Samverka med olika delar av Polismyndigheten samt andra myndigheter som Kustvakningen, Migrationsverket och Kriminalvården och andra samhällsaktörer.
Ta fram och bereda ståndpunkter i förhandlingar gällande nya förslag till EU-rättsakter

Gruppen för kvalificerat sakkunnigstöd ansvarar också för myndighetens verksamhetsimplementering av interoperabilitetsförordingarna, in- och utresesystemet (EES), systemet för reseuppgifter och resetillstånd (ETIAS), den reviderade VIS-förordningen (reVIS) samt Migrations- och asylpakten.
Förordningarna och systemen syftar bland annat till att skapa smartare gränser inom EU och därmed stärka den inre säkerheten. Detta medför i viss mån även en digital transformation av den traditionella gränskontrollen där smarta tekniska lösningar ska göra resande mer sömlöst och samtidigt bli träffsäkert i att fånga upp personer vars inresa eller vistelse kan medföra en risk. Syftet med Migrations- och asylpakten är också att skapa en gemensam grund och struktur för migrations- och asylhantering inom EU. Detta genom bland annat förbättrade och snabbare förfaranden, en rättvisare ansvarsfördelning mellan medlemsstaterna och en solidaritetsmekanism.
Under 2025 kommer vi påbörja ett verksamhetsutvecklingsprojekt för att implementera Migrations- och asylpakten samt ett verksamhetsutvecklingsprojekt för att omhänderta den reviderade VIS-förordningen.
Vi söker nu tre nya medarbetare för att både stärka upp gruppens uppdrag att omhänderta rättsliga frågor men även för att stärka kommande projekt.
Dina arbetsuppgifter kan därför också bli att bidra i genomförandearbete av Migrations- och asylpakten eller den reviderade VIS-förordningen.
Bland arbetsuppgifterna kan då ingå att:
Utveckla metoder och verksamhetsprocesser.
Samverka med externa och interna berörda parter.
Ta fram och vid behov revidera relevanta styrande och stödjande dokument.
Ta fram utbildningsunderlag.
Kravställa mot IT avdelningen.
Säkerställa den rättsliga kvalitén.

Kvalifikationer
Juristexamen eller annan relevant akademisk examen
Erfarenhet av arbete med gränspolisverksamhet
Erfarenhet av arbete inom migrationsområdet.
Erfarenhet av arbete inom statlig myndighet,
Erfarenhet att tillämpa utlänningslagstiftningen och/eller gränskodex,
God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift såväl på svenska som på engelska.
God förmåga att hantera och bearbeta information.
Erfarenhet av utvecklingsarbete, gärna vid myndighet
Svenskt medborgarskap

Dina personliga egenskaper
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, där gott omdöme, god arbets- och samarbetsförmåga samt skicklighet att kommunicera, såväl skriftligt som muntligt, är centrala komponenter för att klara av detta arbete. Det är angeläget att du har vana vid att skriva och bearbeta text. Du är flexibel, prestigelös och har förmågan att prioritera och ta självständigt ansvar för ditt arbete.
Tjänsten innefattar resande, både inom Sverige och till andra länder.
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor:
Har du juristexamen eller annan relevant akademisk examen?
Har du erfarenhet av arbete med gränspolisverksamhet?
Har du erfarenhet av arbete inom migrationsområdet?
Har du erfarenhet av arbete inom statlig myndighet?
Har du erfarenhet att tillämpa utlänningslagstiftningen och/eller gränskodex?
Har du god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift såväl på svenska som på engelska?
Har du god förmåga att hantera och bearbeta information?
Har du erfarenhet av utvecklingsarbete, gärna vid myndighet?
Har du svenskt medborgarskap?
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 4/6 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A329.555/2025 i mailets ärendemening.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-06-04
E-post: jobb.noa@polisen.se

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
112 36  STOCKHOLM

Arbetsplats
Polismyndigheten - Stockholm

Kontakt
HR-konsult
Anette Tegnér
anette.tegner@polisen.se

Jobbnummer
9351152

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Stockholm

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Stockholm: