Handläggare - arbeta med socialförsäkringsfrågor
Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
2025-05-16
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Ekerö,
Uppsala eller i
hela Sverige Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet
Har du erfarenhet av kvalificerade handläggande eller utredande arbete inom socialförsäkringsområdet? Har du god kunskap inom socialförsäkringsområdet och svensk förvaltning? Hos oss får du arbeta i en dynamisk och politiskt styrd organisation, mitt i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Socialförsäkringsenhetens ansvarsområden omfattar familjepolitik, sjukförsäkring och pension. Vidare ansvarar enheten för internationella socialförsäkringsfrågor och styrningen av bl.a. Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten samt för arbetet mot felaktiga utbetalningar och bidragsbrott inom socialförsäkringen.
Nu söker vi en eller flera personer för att bidra i arbetet med att hantera och bereda förslagen från Kommittén om kvalificering till socialförsäkring och ekonomiskt bistånd (S 2023:12) som lämnade sitt betänkande i april 2025. Förslaget är en del av Tidöavtalet "Åtgärder för minskade tilldragningsfaktorer genom begränsade förmåner för ickemedborgare". Det kan även över tid, bli aktuellt att arbeta med andra uppgifter inom enhetens ansvarsområden. Arbetsuppgifterna på enheten är varierande och omfattar bl.a. att göra remissammanställningar, arbeta med olika produkter, utarbeta förslag till regeringsuppdrag och kommittédirektiv, hantera riksdagsfrågor och interpellationer, att analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden.
Läs mer om vår verksamhet på
www.regeringen.se.Publiceringsdatum2025-05-16BakgrundVi söker dig som har akademisk examen i statsvetenskap, juridik eller ekonomi, alternativt har du en motsvarande examen som vi bedömer relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av kvalificerade handläggande eller utredande uppgifter inom socialförsäkringsområdet som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har erfarenhet av arbete i myndighet. Vidare har du kunskap om svensk statsförvaltning, kunskap om socialförsäkringen, dess regelverk, förmåner och administration samt mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning samt om du har kunskap om EU-arbete och socialförsäkringen i ett internationellt perspektiv. Meriterande är också erfarenhet av utredande arbete i Regeringskansliet.
Dina egenskaper
Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat.
Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras.
Du behöver självständigt kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete och ta ansvar för att hålla såväl korta deadlines som att driva långsiktiga processer framåt. Därtill behöver du vara analytisk och kunna sammanställa och dra slutsatser utifrån omfattande och komplexa underlag. Du har gott omdöme, hög integritet och en förmåga att knyta och utveckla kontakter. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Övrig informationEn eller flera tidsbegränsade anställningar under ca 1 år.
Stationeringsort Stockholm.
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Therese Karlberg, enhetschef på 08-405 27 72. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom Engberg för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 juni 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.
Ersättning Månadslön.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jobbnummer 9344960