Gruppledare till myndighetsenheten

Salems kommun / Socialsekreterarjobb / Salem
2025-04-11


Visa alla socialsekreterarjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 500 invånare och närmare 1000 anställda.

Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Arbetsplatsbeskrivning

Som gruppledare på myndighetsenheten är du del av en spännande enhet där det finns utvecklingsmöjligheter. På enheten arbetas det med biståndshandläggning inom äldreomsorg, LSS och socialpsykiatri.

Vi söker nu en gruppledare som kan stötta medarbetarna i det dagliga arbetet samt leda grupperna och fördela inkommande ärenden. Enheten består av en enhetschef, en administratör, fem biståndshandläggare som utreder och fattar beslut inom funktionsnedsättningsområdet samt fem biståndshandläggare som utreder och fattar beslut inom äldreomsorgen. Vi tar emot ansökningar och utreder både inom SoL och LSS. Vi utreder riksfärdtjänst samt har rådgivning inom budget och skuld. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus.

Vi står inför en spännande tid med ny socialtjänstlag och en organisation i förändring. Det innebär att ditt ansvarsområde kan komma att bli annorlunda efter en omorganisation som ska anpassas till den nya lagen.

Publiceringsdatum
2025-04-11

Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter handlar om att stötta medarbetarna i handläggning, leda de olika teamen, fördela inkommande ärenden samt fatta beslut enligt delegation. I rollen ingår även att vara med och utveckla verksamheten.

Som gruppledare ska du planera, organisera och fördela det dagliga arbetet för dig själv och för biståndshandläggarna. Du ska ha ett nära samarbete med chef och övriga funktioner samt förmedla och förankra fattade beslut. Du ska handleda medarbetare i handläggning och dokumentation. I arbetsuppgifterna ingår att ha nära samtal med såväl chef som handläggare och i viss mån även klienter och dess anhöriga. Du ska samverka med interna och externa aktörer samt utveckla och driva verksamhetens kvalitetsarbete utifrån ditt uppdrag. Du ska även kvalitetssäkra dokumentation och utredningar samt vara behjälplig i verksamhetssystemet (Treserva). I arbetet ingår att kunna informera kommuninvånarna om vår verksamhet samt om andra verksamheter inom kommunen.

Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av god stämning, bred kompetens, ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi värnar om en god arbetsmiljö samt ditt engagemang och intresse.

Kvalifikationer
För att bli aktuell för tjänsten uppfyller du följande kvalifikationer:

• Socionomexamen.

• Dokumenterad erfarenhet av att leda myndighetsutövning inom verksamhetsområdena funktionsnedsättning, socialpsykiatri och äldre.

• God kunskap om lagstiftning, rättspraxis och riktlinjer inom SoL och LSS.

• God kunskap om och erfarenhet av att arbeta enligt IBIC (Individens behov i centrum).

• Erfarenhet av förändringsledning och att arbeta med utveckling av arbetssätt och strukturer.

Som person har du lätt för att samarbeta med andra samtidigt som du kan arbeta självständigt. Du är kommunikativ och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet samt förmåga till självinsikt.

Du arbetar strukturerat och bidrar till att utveckla arbetsformer. Ditt arbetssätt bör präglas av engagemang, drivkraft och med förmåga att ta eget ansvar.

B-Körkort är meriterande.

Anställningsvillkor

Tjänsten är på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Sista ansökningsdatum: 2025-04-25. Intervjuer kommer att ske fortlöpande under rekryteringsprocessen.

Vi vill att du ska trivas, må bra och utvecklas med oss i Salems kommun. Vi erbjuder dig därför:

• Kompetensutveckling
• Friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme
• När arbetet tillåter kan du till viss del arbeta hemifrån.
• En verksamhet med goda relationer.
• En verksamhet med den lilla kommunens fördelar. Beslutsvägarna är korta, och det finns en närhet till våra politiska beslutsfattare.
• En verksamhet som hjälps åt över gränserna och där vi bryr oss om varandra.

Välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Salems kommun (org.nr 212000-2874), http://www.salem.se

Kontakt
tf. Enhetschef
Tove Bäverwall
tove.baverwall@salem.se
08 532 591 43

Jobbnummer
9280515

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: