Förvaltningsledare till sektionen för informationsförvaltning
Kriminalvården, Sektionen för informationsförvaltning / Datajobb / Norrköping
2022-03-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Förvaltningsledare till sektionen för informationsförvaltning" (publicerad 2022-03-28) ⬅️
Visa alla datajobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kriminalvården, Sektionen för informationsförvaltning i Norrköping Kriminalvården växer - vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott - att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för Kriminalvårdens registratur och arkivhantering på nationell nivå samt myndighetens klientjournalarkiv. Sektionen har i uppgift att svara för utformning av dokumenthanteringsplaner samt rådgivning om diarieföring och arkivhantering. Till sektionen hör även att vid behov kravställa utifrån ett arkivhanteringsperspektiv vid organisationsförändringar, ändringar av arbetssätt och dokumentation samt vid införande eller utveckling av IT-stöd.
Publiceringsdatum2022-03-03ArbetsuppgifterHuvudarbetsuppgiften är att driva och förbättra förvaltningsprocessen av objektet hantera handlingar, där dokumenthanteringssystemet Platina igår, gentemot region, VO och externa intressenter inom sitt ansvarsområde. Initiera och förbättra praxis nationellt inom det specifika kompetensområdet. Avlasta övriga verksamheter i relaterade frågor så att de kan fokusera på sina kärnkompetenser. Bidra i framtagningen av avdelningens myndighetsövergripande styrdokument
I ditt uppdrag har du befattningen som förvaltningsledare för förvaltningsobjektet hantera handlingar. Det innebär att du leder och driver rättsavdelningens arbete inom objektet. Tillsammans med förvaltningsledaren vid IT-avdelningen leder ni arbetet med att digitalisera Kriminalvårdens dokument- och ärendehantering. För att nå resultat samarbetar du nära med företrädare för olika delar av verksamheten vid huvudkontoret likväl som inom verksamheten i övrigt. Du samarbetar nära medarbetare och chefer vid rättsavdelningen, IT-avdelningen, kommunikationsavdelningen men även med myndigheten i stort samt med övriga förvaltningsobjekt.
Ditt uppdrag omfattar förvaltningsledning vilket innebär att leda, projektleda, samordna, driva, koordinera och följa upp resultat inom förvaltningsobjektet hantera handlingar
så att digitaliseringsresan inom Kriminalvården fortlöper.
KvalifikationerVi söker dig som har en god samarbetsförmåga, men som även kan driva processer självständigt. Du har väl vitsordad förmåga att leda komplexa projekt där du nått goda resultat. Du har mycket god analytisk förmåga, vilket innebär att se sammanhang och ha förmåga att identifiera, analysera och identifiera lösningar på komplexa problem. Du förblir motiverad, effektiv och arbetar på tills resultat är uppnådda. I ditt arbete planerar, organiserar och prioriterar du även dina uppgifter på ett effektivt sätt.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som har
• Akademisk utbildning eller erfarenhet förvärvad på annat sätt som bedöms likvärdig
• Utbildning inom projektledning eller förvaltningsledning
• Erfarenhet av systemförvaltning av dokument- och ärendehantering
• Erfarenhet av arbete med digitalisering
• Erfarenhet från offentlig verksamhet
• Erfarenhet av att leda och driva komplexa uppdrag med goda resultat
• Erfarenhet av upphandlingar inom offentlig verksamhet
• Kunskap om informationssäkerhet
• God sakkunskap inom dokument- ärendehantering
• Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska.
Det meriterar om du har
• Utbildning inom PM3/PPS
• Certifierad förvaltningsledare
• Erfarenhet från statlig verksamhet
• Erfarenheter av att arbeta med PPS och PM3
• Kunskap om förändringsledning
• Kunskap förvaltningsmodeller och metoder
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort Norrköping .
ErsättningMånadslön Individuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKriminalvården, Sektionen för informationsförvaltning
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C78839".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kriminalvården (org.nr 202100-0225)
Arbetsplats Kriminalvården, Sektionen för informationsförvaltning
Kontakt Sektionschef
Simeon Jansson
011-474 13 70 Jobbnummer 6399375
Observera att sista ansökningsdag har passerat.