Förvaltningsledare för objektet IT-arbetsplats, Solna

Skatteverket / Datajobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som förvaltningsledare innebär att du arbetar med identifiering av behov, förvaltningsplanering och uppföljning för att underhålla och vidareutveckla Skatteverkets IT-stöd. Du kommer att arbeta inom objektet IT-arbetsplats och dess verksamhetsnära del. Objektet innefattar i dag IT-utrustning till arbetsplatsen såsom datorer, telefoni, surfplattor, videokonferens och utskrifter samt operativsystem, internetläsare och samarbets- och kontorsapplikationer.

Du kommer bl.a. att ansvara för att

• verkställa förvaltningsplanens mål inom givna ramar på ett kostnadseffektivt sätt

• förvaltningsprodukterna är användbara för objektverksamheten

• verksamhetskomponenterna är aktuella och relevanta

• godkänna leveranser från IT-parter.

I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att

• identifiera behov på operativ och strategisk nivå i samråd med berörda resursägare och med hjälp av objektägaren verksamhet

• utarbeta förvaltningsplaner tillsammans med förvaltningsledare - IT

• upprätta löpande förvaltningsdokumentation och rapporteringsrutiner

• kontinuerligt statusrapportera till objektägare

• avvikelserapportera till objektfamiljens styrgrupp

• prioritera och besluta inom ramen för förvaltningsplanen.

Skatteverket använder systemförvaltningsmodellen PM 3. I din roll ingår att omsätta verksamhetsbehov till funktionella behov där IT är en betydande faktor. Vi söker dig som vill driva utveckling och ständig förbättring av objektets leverans till verksamheten.

Din förmåga att ha en god dialog med aktuella parter och ta in olika argument för att kunna fatta nyanserade beslut är mycket viktig. Du kommer att delta i arbetet inom hela objektet och hantera en hel del administrativt arbete.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter

• som är till nytta för medborgare och företag

• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald

• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling

• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

• har arbetat minst tre år med förvaltning och i någon form av förvaltningsmodell i en större organisation

• har erfarenhet av tjänstepaketeringar som dator, telefoni, skrivare och videokonferens samt förstår hur dessa tjänster är uppbyggda för att vara kostnadseffektiva och stödja verksamheten på bästa sätt

• har minst tre års erfarenhet av budgetering, uppföljning och planering, t.ex. som projekt- eller förvaltningsledare eller i någon annan ledande befattning

• har erfarenhet av behovsidentifiering och kravställning

• är strukturerad och har god planeringsförmåga

• är drivande och har förmåga att arbeta proaktivt

• är pedagogisk och har god förmåga att kommunicera i tal och skrift

• har mycket god förmåga att samverka på alla nivåer.

Det är meriterande om du har arbetat med processutveckling eller verksamhetsutveckling och om du har erfarenhet av att omsätta verksamhetsbehov till funktionella behov där IT är en betydande faktor. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med kravställning i upphandlingar och driftsentreprenad samt om du har erfarenhet av att arbeta strategiskt, exempelvis genom att koppla aktiviteter till strategiska styrdokument och handlingsplaner.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Publiceringsdatum
2013-10-25

Arbetstider och omfattning
Ej specificerat , Heltid , Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anders Schager, enhetschef 010-575 02 28
Susanne O'Konor, facklig kontaktperson SACO 010-574 85 55
Jan-Erik Åberg, facklig kontaktperson ST 010-574 89 75
Jill Åkerblom, HR-konsult 010-575 00 36

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Personalenheten
17194 Solna

Jobbnummer
1686205

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: