Förste socialsekreterare
Mölndals kommun / Socialsekreterarjobb / Mölndal
2025-06-02
Visa alla socialsekreterarjobb i Mölndal,
Göteborg,
Partille,
Härryda,
Kungsbacka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Mölndals kommun i Mölndal I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård.
Myndighet SOL består av 15 socialsekreterare och två 1:e socialsekreterare. Enheten leds av en enhetschef och tillsammans arbetar vi med hög kompetens utifrån aktuell lagstiftning med att informera, utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt SOL. Vi är uppdelade i tre team och man har sina egna ärenden. De insatser som vi utreder mest är hemtjänst och vård- och omsorgsboende
Publiceringsdatum2025-06-02ArbetsuppgifterSom 1:e socialsekreterare arbetsleder du socialsekreterare i det dagliga arbetet på enheten för att de ska kunna utföra sitt uppdrag. Du ansvarar för att säkerställa att socialsekreterarna arbetar i enlighet med det politiska uppdrag och det regelverk och anvisningar som styr vårt arbete. Du ansvarar för att handläggning utförs enligt socialtjänstprocessen, arbetar för att kvalitetssäkra ärendehandläggningen och verkar för att de bistånd som beviljas är kostnadseffektiva och rättssäkra. Du är en del i enhetens ledning vilket innebär att du arbetar på uppdrag av enhetschef och du förväntas bidra till verksamhetens målarbete och utveckling.
En viktig del i arbetet är att kunna anpassa ditt ledarskap och metodstöd efter socialsekreterarnas behov och vara trygg och ödmjuk i kontakten med medarbetare och samarbetspartners. Du är aktiv i arbetet för en professionell samverkan både internt och externt. Rollen kan innebära att representera förvaltningen i olika sammanhang i staden samt att företräda nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt. Vård och omsorgsförvaltningens myndighetsutövning präglas av ett positivt stort engagemang för dem vi är till för, hög kunskapsnivå och gemensamt ansvar för ett gott arbetsklimat.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av handläggning av SOL-ärenden, rambeslut och treserva. Vi ser även att du har mycket goda kunskaper i Socialtjänstlagen och Förvaltningslagen samt i handläggning av hemtjänst och vård- och omsorgsboende. Tjänsten kräver också goda kunskaper i IBIC.
Har du tidigare arbetat som förste socialsekreterare, drivit utvecklingsprojekt och/eller haft arbetsledande funktion ses det som meriterande. Det är även meriterande om du har arbetslivserfarenhet av att stötta och coacha andra.
Vi söker dig som har mycket god förmåga att planera, strukturera och prioritera arbetet både för sig själv och andra. Du arbetar systematiskt, organiserat och ser till att arbetet slutförs och du följer upp resultatet.
Vi ser att du är samarbetsinriktad och har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Du agerar utifrån det gemensamma uppdraget och bidrar till helheten. Du har förmåga att lyssna på andra människor i syfte att förstå deras behov och du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem
För tjänsten behöver du vara förändringsorienterad, se möjlighet till förändringar och du driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt.
Vi ser att du är självständig och kan agera på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra och har förmåga att ta självständiga beslut. Du kan även stå emot påtryckningar från andra, sätta gränser och säga nej när det behövs, är tydlig i din yrkesroll och agerar professionellt i situationer där andra ifrågasätter dig.
Du har erfarenhet, kunskap och intresse för att arbeta med och utveckla digitala verktyg och arbetssätt.
Du har goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt och har B-körkort.
ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.
Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Innan en eventuell anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas om tjänsten omfattar brukar- eller patientnära arbete. Vi kommer också att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i annonsen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C258340".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Mölndals kommun (org.nr 212000-1363)
Arbetsplats Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen
Kontakt Enhetschef
Petter Karbin
petter.karbin@molndal.se Jobbnummer 9368684