Försäkringsutredare sjukförsäkring
Försäkringskassan / Administratörsjobb / Nyköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Nyköping,
Oxelösund,
Trosa,
Gnesta,
Flen eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Nyköping,
Norrköping,
Katrineholm,
Södertälje,
Strängnäs eller i
hela Sverige Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.
Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.
Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare
www.forsakringskassan.se/omfk och
www.forsakringskassan.se/jobbahosossVi söker Försäkringsutredare till Avdelningen för sjukförsäkring med placering i Nyköping
Avdelningen för Sjukförsäkring genomgår en förändring som kommer att resultera i att vi kommer att arbeta i tre kundflöden där varje flöde har särskilda utmaningar i mötet med kund. I våra kundflöden arbetar Försäkringsutredare och Personliga handläggare. Kontakten med våra kunder kan ske via personliga möten, telefon och skriftligen. Det finns olika kundbehov i kundflödena, som kräver skiftande arbetssätt och kompetens. Läs gärna mer på vår hemsida:
http://www.forsakringskassan.se/omfk/samverkan_och_projekt/en_enklare_sjukforsakringsprocessVi söker just nu också Personliga handläggare sjukförsäkring till vårt kontor i Nyköping. Se separat annons.
Ansvar och arbetsuppgifter Som försäkringsutredare med inriktning sjukpenning möter du kunder som på grund av sjukdom och/eller skada helt eller delvis under en kortare tid saknar arbetsförmåga. Det är kunder där behovet av utredning och personliga kontakter bedömts vara ringa. Berörda kunder har i allmänhet redan återgått i arbete/sysselsättning eller förväntas göra det inom en kort tid. Du gör en utredning och bedömning av kundens rätt till sjukpenning samt beslutar om denna. Du utreder och beslutar vid behov även om kundens sjukpenninggrundande inkomst. Genom att aktivt stödja kunden och snabbt komma till beslut om rätt till ersättning ger du kunden försutsättning att återgå till egen försörjning. Utanför Försäkringskassan kommer du att ha kontakt med bland annat med hälso- och sjukvården, arbetsgivare och Arbetsförmedlingen. Du arbetar i team med kollegor.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål som skapar goda kundvärden
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet och utifrån lagstiftning
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas i denna rekrytering. Vi vill be dig att bevaka din e-post efter sista ansökningsdag.
Om du har frågor, kontakta Rekryterande chef (för frågor om tjänsterna): Cecilia Trehn, tfn 010-114 28 62 samt HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Terese Junhag, tfn 010-116 91 04 Kontaktpersoner i fackliga frågor är för Fackförbundet ST: Lotta Larsson, tfn 010-114 28 38, Saco-S: Sandra Odh, tfn 010-113 41 71 och för Seko: Camilla Ersson, tfn 010-113 91 99.
Ansökan Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer 053941-2014 senast den 30 november 2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.
Publiceringsdatum2014-11-20Arbetstider och omfattningHeltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-11-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
103 51 Stockholm
10351 Stockholm
Kontorsadress103 51 Stockholm
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2074420
Observera att sista ansökningsdag har passerat.