Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Uppsala
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Uppsala
2019-12-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Uppsala" (sökbar t.o.m. 2024-12-11) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Uppsala,
Östhammar,
Sigtuna,
Österåker,
Håbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Uppsala,
Sollentuna,
Täby,
Sundbyberg,
Sala eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du blivande föräldrar och föräldrar som planerar föräldraledighet eller är föräldralediga. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. I vissa fall möter du föräldrar som är i kris på grund av traumatiska händelser. Många ansöker om föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Du handlägger föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning samt sjukpenninggrundande inkomst, vilket innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
• har tidigare yrkeserfarenheter av kundmöten i en tempofylld miljö
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Beatrice Svärd, tel 010-116 11 16 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim,
emil.jarengrim@fk.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Alexander Petersson , tel 010-119 44 03 Saco-S: Louise Henriksson, tel 010-118 40 55, Seko: Irre del Barba, tel 010-115 30 87.
Publiceringsdatum2019-12-11Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 31 december 2019.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-12-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 4997359
Observera att sista ansökningsdag har passerat.