Försäkringshandläggare inom bostadstillägg i Karlshamn

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Karlshamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Karlshamn, Sölvesborg, Olofström, Bromölla, Ronneby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Karlshamn, Sölvesborg, Olofström, Ronneby, Karlskrona eller i hela Sverige

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter kunder som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Våra kunder har olika behov av stöd och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten med kunderna sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

Just nu söker vi försäkringsutredare arbetshjälpmedel, med ytterligare försäkringsområde bostadstillägg. I rollen som försäkringsutredare kommer du arbeta parallellt med båda förmånerna.

När du arbetar med arbetshjälpmedel möter du kunder som har en funktionsnedsättning som gör att de inte kan utföra sitt arbete med den utrustning som finns på arbetsplatsen. Du möter också kunder som behöver arbetshjälpmedel som en del av en rehabilitering. Kunderna har olika behov beroende på yrke och funktionsnedsättning och du gör en individuell bedömning i varje enskilt ärende. Du samarbetar bland annat med arbetsgivare, leverantörer av arbetshjälpmedel, hälso- och sjukvården, intresseorganisationer och Arbetsmiljöverket. Du skapar förutsättningar för en effektiv samverkan med dessa.

När du arbetar med bostadstillägg möter du kunder som är i behov av ekonomiskt stöd för att betala sin boendekostnad. Kunderna kan ha både medicinska och ekonomiska svårigheter. Du handlägger och fattar beslut om bostadstilläggets storlek samt om det ska betalas ut under en begränsad tid eller tillsvidare. Du gör ekonomiska uträkningar gällande räntekostnader, bidragsgrundande inkomster samt för personer som bedriver enskild näringsverksamhet. Du ansvarar för administrationen av utbetalningar. Du samarbetar med bland annat Skatteverket, sociala myndigheter, Migrationsverket, fastighetsbolag och banker.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2017-02-21

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiskt test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontakt
Chef: Cecilia Ljungberg 010-112 43 48 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt 010-118 68 12 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Patrik Sjöstedt, 010-112 41 81 Saco-S: Rickard Abel, 010- 114 15 65, Seko: Irre del Barba 010- 115 30 87.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 12 mars 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-03-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Jobbnummer
3332929

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: