Folkbokföringshandläggare, Jönköping

Skatteverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Jönköping
2016-08-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Folkbokföringshandläggare, Jönköping" (publicerad 2018-02-13) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Jönköping, Ulricehamn, Tidaholm, Falköping, Vetlanda eller i hela Sverige

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som folkbokföringshandläggare
inom bosättningskontrollen innebär att du handlägger och utreder ärenden där det finns indikationer på att folkbokföringsadressen kan vara felaktig. Våra kontrollinsatser riktas mot områden med störst risk.

Rätt folkbokföring är en förutsättning för att samhället ska fungera vad gäller bland annat skatt, samhällsplanering, bidragssystem, rösträtt och postgång. I arbetet med att hålla ett korrekt folkbokföringsregister ingår bosättningskontroll som en spännande och samhällsviktig uppgift.

En bosättningskontroll startas genom en signal från en extern/intern ingivare, t ex en annan myndighet. Ärenden inom bosättningskontrollen består av bedömningsärenden, där du som handläggare värderar fakta utifrån vad som framkommer i varje enskilt ärende. Du utreder och fattar självständiga beslut. Eftersom du handlägger många parallella ärenden är det viktigt att du hanterar ett högt tempo på ett positivt sätt och har förmågan att se mönster och samband utifrån tillgänglig information. Arbetet kräver att du är lösningsorienterad, handlingskraftig och att du kan fatta snabba beslut. Ditt nya arbete innebär många kontakter med allmänheten och med andra myndigheter, både skriftligen och per telefon.

På sektionen arbetar vi i team med ett gemensamt ansvar för helheten. Du driver självständigt dina ärenden framåt men uppmuntras också att bidra med dina idéer och erfarenheter. Du arbetar metodiskt och strukturerat mot teamets gemensamma mål. Eftersom de olika teamen arbetar med olika inriktning på arbetsuppgifterna finns det goda möjligheter till utveckling inom sektionen. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms alltid utifrån verksamhetens behov.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

• har en högskoleutbildning om minst 120p/180hp, gärna med inriktning mot juridik eller inom ett för anställningen relevant område alternativt har en KY-/YH-utbildning om minst 80 KY-/400 YH-poäng inom juridik
• är resultat- och målinriktad
• har förmåga att ta initiativ till åtgärder, är drivande och handlingskraftig
• arbetar självständigt, snabbt, metodiskt och strukturerat
• har god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska
• bemöter andra väl och har en god samarbetsförmåga.

Det är meriterande om du
har aktuell arbetslivserfarenhet från handläggning inom folkbokföringsområdet. Det är också meriterande om du har aktuell arbetslivserfarenhet av t ex utredande/handläggande arbete inom en myndighet som Försäkringskassan eller Migrationsverket eller annan lämplig erfarenhetsbakgrund.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2016-08-18

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marcus Lenberg, sektionschef 010-579 84 47
Annika Kjerrman, HR-konsult, ej tillgänglig per telefon vecka 34 010-574 96 14
Kerstin Nilsson, facklig kontaktperson ST 010-576 16 48
Per-Olof Karlsson, facklig kontaktperson Saco 010-576 82 42

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Barnarpsgatan 62
55195 Jönköping

Kontorsadress
Barnarpsgatan 62

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2999488

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: