Flertalet pensionshandläggare till Luleå

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Luleå, Söderhamn, Gävle, Stockholm, Botkyrka eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet

Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 750 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Nu söker vi flertalet Pensionshandläggare till kontoret i Luleå.

Produktionsavdelningen befinner sig i ett tidigt skede i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Vi söker dig som vill vara en del av den förändringsresan.

Produktionsavdelningens primära uppgift är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare.
I Luleå arbetar ca 80 personer. Här handlägger vi efterlevandepension och här finns även Pensionsmyndighetens ärendemottagning samt medarbetare från utvecklings-avdelningen, informatör och kundvägledare.



Som pensionshandläggare kommer du att möta kunder i telefon samt handlägga, utreda och fatta beslut i enskilda pensionsärenden. I mötet med kund kommer du att göra allting ifrån att svara på enklare frågor till att informera kring pensionen, jobba för att stärka pensionärer och pensionssparare som konsumenter samt göra en mera utförlig pensionsprognos. I arbetet ingår också kontakt med andra myndigheter, både i Sverige och utomlands. Som pensionshandläggare ansvarar du för att göra en saklig och rättssäker bedömning i varje enskilt fall.

Publiceringsdatum
2018-09-28

Erfarenhet och utbildning
Du har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av arbete med kunden i fokus, t ex genom telefon eller personligt möte. Meriterande är det om du har arbetat med utredande arbete t ex genom att följa och tillämpa regelverk. Det är också en fördel om du har erfarenhet av mål- och resultatstyrt arbete. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska, har du dessutom övriga språkkunskaper är det meriterande.

Dina egenskaper
Du är en person som uppskattar att arbeta mot kunder och som strävar efter ett serviceinriktat förhållningssätt och ett gott bemötande. Förutom att du är en god lagspelare är du även trygg i att arbeta självständigt då jobbet ställer krav på att du är noggrann, strukturerad, analytisk och tar ett stort ansvar i ditt eget arbete. En förutsättning för att trivas hos oss är att du är förändringsbenägen och vill verka i en organisation i ständig utveckling.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrig information
Samtliga tjänster är tillsvidareanställningar med tillträde den 7 januari 2019. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi arbetar löpande med urvalet bland inkomna ansökningar. De kandidater som bäst uppfyller kravprofilen kommer att få genomföra ett webbaserat test som mäter några av de förmågor och kompetenser som vi bedömer som viktiga i rollen som pensionshandläggare. Utifrån testresultatet sker urvalet till personliga intervjuer vilka kommer att genomföras vecka 42-43.

För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta:
Gruppchef Karolina Eriksson, 010-454 35 56
Gruppchef Maria Åhlberg, 010-454 35 91

Fackliga representanter: Ida Sundelin, Saco, Telefon 010-454 35 66 och Yen Tranberg Renberg, ST, Telefon 010-454 35 61

Välkommen med din ansökan snarast, dock senast den 14 oktober 2018.
Ange diarienummer PSL 2018-104 i din ansökan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-14
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2018-104
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 855
97126 Luleå

Kontorsadress
Hummergatan 1B

Jobbnummer
4373148

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: