Familjerådgivare

Halmstads kommun, Barn och Ungdomsavdelning, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Halmstads kommun, Barn och Ungdomsavdelning, Socialförvaltningen i Halmstad

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Socialförvaltningen ansvarar för insatser till barn, ungdomar, familjer samt personer med funktionsnedsättning eller någon form av beroende. Vi bedriver även förebyggande och uppsökande arbete och lägger stor vikt vid ett respektfullt bemötande.

Om familjerådgivningen
Familjerådgivningen i Halmstad servar alla invånarna i kommunen och även Hylte kommun. Vi har våra lokaler i centrala Halmstad.
Vi är sju familjerådgivare och en enhetschef. Samtliga av familjerådgivarna är socionomer med steg 1 utbildning samt med flera andra vidareutbildningar. Du kommer ingå i en grupp som har många års erfarenhet av psykosocialt och psykoterapeutiskt arbete. Vi har ett gott samarbete där vi stöttar varandra och delar med oss av vår erfarenhet.
I anställningen ingår individuell handledning av auktoriserad familjerådgivare som stöd i din utveckling som familjerådgivare. Vi har också extern handledning, kreativa behandlingsverkstäder och är HBTQi certifierade. Vi arbetar utifrån MFOFs (Myndigheten för Familjerätt och Föräldraskapsstöd) riktlinjer och är medlemmar i vår intresseorganisation KFR (Föreningen Sveriges kommunala familjerådgivare). Nyligen var vi arrangör för en nationell konferens för Sveriges kommunala familjerådgivare.
Du behöver vara trygg i din kompetens och trivas med att arbeta självständigt. Du behöver vara lyhörd och ha förmåga till att samarbeta.
Som anställd i kommunen erbjuds du friskvårdbidrag och möjlighet till aktiviteter genom personalföreningen Hjärtat.
Vi söker dig som vill ingå i en grupp som har ett högt engagemang och som vill bidra till familjers möjlighet att leva i goda relationer

Publiceringsdatum
2023-08-17

Arbetsuppgifter
Som familjerådgivare är din uppgift att genom samtal medverka till att bearbeta samlevnadsproblem och konflikter i familjerelationer. Det innefattar krisbehandling, korta eller längre bearbetande samtalskontakter med par, familjer och enskilda. Du arbetar självständigt och har ett eget behandlingsansvar. På Familjerådgivningen arbetar vi också utåtriktat i form av information, konsultation och utbildningar i olika former.

Kvalifikationer
Krav är socionomutbildning och grundläggande psykoterapiutbildning (steg 1) innefattande handledning och egenterapi samt erfarenhet av familjeterapeutiskt /psykosocialt behandlingsarbete.

Meriterande är erfarenhet av arbete som familjerådgivare samt utbildning i sexologi, utvärderade parterapimetoder, EFT, IBCT och FIT (feedbackinfomed treatment). Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Halmstads kommun erbjuder friskvårdbidrag

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SN2023/00203".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Halmstads kommun (org.nr 212000-1215)

Arbetsplats
Halmstads kommun, Barn och Ungdomsavdelning, Socialförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Anette Berglund
anette.berglund@halmstad.se
035-182722

Jobbnummer
8036077

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Halmstads kommun, Barn och Ungdomsavdelning, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Halmstads kommun, Barn och Ungdomsavdelning, Socialförvaltningen: