Familjehemssekreterare

Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Sandviken
2015-09-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemssekreterare" (publicerad 2023-05-12) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandviken, Gävle eller i hela Sverige

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 37 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Individ- och familjeomsorgen i Sandvikens kommun består av sju olika enheter; barn- och familjeenhet, ungdomsenhet, vuxenenhet, ekonomienhet, familjerätt, Sandvikens familjecenter samt ett boende för ensamkommande flyktingbarn.

Publiceringsdatum
2015-09-15

Arbetsuppgifter
Barn- och ungdomsvården står inför stora utmaningar. Vi vet att de flesta socionomers största drivkraft är att tillsammans med andra göra skillnad i människors liv. I Sandviken har vi beslutat oss för att kraftigt förstärka och förbättra möjligheterna att utföra ett socialt arbete med god kvalité. Vi utökar nu vår bemanning med två familjehems-sekreterare.

Barn- och familjeenheten består idag av socialsekreterare, enhetschef och gruppledare samt två familjehemssekreterare och socialassistent. Familjehemssekreterarna tillhör organisatoriskt Barn- och familjeenheten men är även resurs för Ungdomsenheten. Vi är en arbetsgrupp med positivt arbetsklimat och stor öppenhet för nya idéer och utveckling.

Vi arbetar utifrån ett systemteoretiskt perspektiv med ett utvecklat barnperspektiv och använder BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem. Vi har tillgång till både intern och extern handledning. Fortbildning sker kontinuerligt utifrån aktuella förbättringsområden.

Dina arbetsuppgifter
Arbetet består av att rekrytera och utreda familjehem samt kontaktfamiljer/-personer för
barn och ungdomar. Arbetet innefattar även att ansvara för uppföljning av familjehemmens uppdrag samt handleda och stödja dem i sitt uppdrag i nära samarbete med barnets/ungdomens socialsekreterare och samarbetspartners. Du medverkar i vår handledningsgrupp för familje-hem. Du kommer att ingå i länets nätverk för familjehemssekreterare och ha extern handledning tillsammans med övriga i Barn- och familjeenheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomutbildning och kunskaper inom system- och nätverksorienterat arbete såväl som BBIC. Du skall ha flerårig erfarenhet av socialt arbete inom Individ- och familjeomsorgen med handläggning av familjehemsplacerade barn/ungdomar och god för-
förmåga att tillämpa gällande lagstiftning. Tidigare erfarenhet av familjehemshandläggning samt handledarutbildning är meriterande liksom nya Kälvestensintervjun. Det förutsätts att du är engagerad i ditt ansvarsområde och är intresserad av metod- och verksamhetsutveckling. Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbets-förmåga som kan arbeta självständigt såväl som tillsammans med kollegor samt bidra till ett gott arbetsklimat. Du skall ha god förmåga till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta beslut. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift, då arbetet innehåller stora krav på dokumentation.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Innehav av Körkort B är ett krav.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Aditro recruit/Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Efter överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-10-06
Ange följande referens när du ansöker: 105-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jan Nilsson, Enhetschef 026-24 13 93 jan.nilsson@sandviken.se

Facklig kontakt
Sara Johansson-Kindberg, SSR 026-24 17 09 sara.johansson-kindberg@sandviken.se
Marianne Andersson, VISION 026/24 18 79 el 24 15 59 marianne.andersson@sandviken.se

Företag
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Adress
Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
Odengatan 37
81180 SANDVIKEN

Kontorsadress
81180 Sandviken

Jobbnummer
2429756

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen: