Familjehemssekreterare
Lerums kommun, Råd och stöd 2 / Administratörsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Lerum,
Härryda,
Partille,
Göteborg,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lerums kommun, Råd och stöd 2 i Lerum Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens ca 40.000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025.
Publiceringsdatum2015-04-21ArbetsuppgifterVi behöver en ny familjehemssekreterare till vår enhet Stöd och resurs som bestående av fyra socionomer som arbetar med att rekrytera, utreda, stödja, handleda och utbilda familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. På enheten finns två familjehemssekreterare som förutom att stödja och handleda familjehem har en central roll då det gäller rekrytera och matcha en insats mot ett barns behov. I dina uppgifter ingår även att utreda intressenter som vill bli familjehem samt att utbilda dessa enligt socialstyrelsens utbildningsmaterial "Ett hem att växa i". Stöd och handledning till familjehemmens sker dagtid där vi särskilt värdesätter hög tillgänglighet och återkoppling. Vi arbetar kontinuerligt med att utvärdera och utveckla arbetsmetoder och rutiner som kan förbättra arbetet och tillgodose det stöd familjehemmen behöver.
KvalifikationerVi söker dig som är examinerad socionom och som vill arbeta inom familjehemsvården, gärna med tidigare erfarenhet av detta. Det är ett plus om du har relevant vidarutbildning som exempelvis Kälvestens intervjumodell, BBIC och handledarutbildning. Arbetet innebär nära samarbete med barnsekreterare och utredande handläggare. Du ska ha god förståelse för vikten av ett gott samarbete med alla aktörer som finns runt barnet och familjen. God kunskap inom gällande lagstiftning. Tjänsten innefattar en hel del kommunikation samt dokumentation varför du behöver kunna formulera dig tydligt i tal och skrift. Goda datakunskaper är en förutsättning.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Resor ingår i tjänsten varför B-körkort är ett krav. Som person behöver du vara lugn och stabil i stressande situationer samt ha en empatisk förmåga med tanke på att du kommer att träffa familjer som är i stort behov av stöd. Du bör ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och vid akuta ärenden ha förmåga att utifrån dessa omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. Du har förmåga att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt och ha en god analytisk förmåga som du använder till att göra adekvata bedömningar.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-05-02
Ange följande referens när du ansöker: A468033
Ansökan sker via företagets webbplats.
KontaktMaria Larsson, Enhetschef 0302 52 14 20
maria.larsson@lerum.seFacklig kontaktLena Biström, Socionom 0302 52 14 29
lerna.bistrom@lerum.seFöretagLerums kommun, Råd och stöd 2
AdressLerums kommun, Råd och stöd 2
Box 225
44380 Lerum
KontorsadressBrobacken 1 Lerum
Jobbnummer 2259338
Observera att sista ansökningsdag har passerat.