Familjehemsinspektör för utredning av jourhem

Stockholms kommun / Socialsekreterarjobb / Stockholm
2021-08-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Familjehemsinspektör för utredning av jourhem" (publicerad 2023-01-13) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Resursteamen barn och ungdom är en del av socialförvaltningens socialtjänstavdelning och är en stadsövergripande resurs som tillhandahåller insatser relaterade till barn som är placerade.

Resursteamen barn och ungdom består av sex olika verksamheter, Familjehem Stockholms stad, Stockholms stads jourhemsverksamhet, Stella stöd till föräldrar med placerade barn, Resurscentrum för adopterade, Duvnäs och Skolfam. En verksamhet har sina lokaler i Bredäng övriga verksamheter finns på Södermalm. Tjänsten som familjehemsinspektör ingår i Familjehem Stockholms stad som har i uppdrag att rekrytera och utbilda jourhem och familjehem, erbjuda handledning, tolkning av djupintervjuer av familjehem, erbjuda mentorsfamiljer till stadens familjehem samt utreda externa jourhem. Längtar du efter att vara en del i stadens kvalitetsutvecklingsarbete och brinner du för barns rätt att få goda förutsättningar vid placeringar så kan denna tjänst vara något för dig. Vill du också bli en del av vårt kreativa och roliga arbetslag så ska du söka denna tjänst. Arbetsplatsen ligger på Södermalm.

Publiceringsdatum
2021-08-19

Dina arbetsuppgifter
Som familjehemsinspektör inom Familjehem Stockholms stad kommer du att ha ansvar för allt arbetet som ingår i uppdraget att utreda jourhem. Du kommer tillsammans med din kollega bidra till att utveckla arbetet med att utreda jourhem och utveckla uppföljningsarbetet av godkända jourhem. Du kommer att arbeta tillsammans med en familjehemsinspektör och en administrativ assistent.

I arbetet som utredare av jourhem ingår det bland annat att föra statistik, aktualisera ärenden, inhämta information, göra bedömningar, genomföra utredande samtal och skriva utredningar. Ditt arbete utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns och du arbetar utifrån en evidensbaserad praktik, dvs. att du använder de tre kunskapskällorna; brukarnas perspektiv, teoretisk kunskap och beprövade erfarenheter.
I ditt arbete kommer du att samarbeta både med kollegor i staden som till exempel kollegor på upphandlingsenheten och juridiska enheten och externa samarbetspartners som till exempel jourhemsföretag.

Vi söker dig som trivs med ett tydligt avgränsat uppdrag och drivs av viljan att utreda förutsättningar hos familjer. Vidare är det viktigt att du vill bidra med utveckling av utredningsarbetet. .

Kvalifikationer
Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren.
Du har erfarenhet av att arbeta i Paraplyet och BBiC.
Arbetet som familjehemsinspektör ställer stora krav på utredningsförmåga och erfarenhet av att arbeta med familjer, gärna utredning av jourhem samt att du är trygg i dina bedömningar av familjen. Vidare kräver tjänsten gedigen erfarenhet av att skriva utredningar då det är en omfattande del av uppdraget att skriva tjänsteutlåtande till individutskottens sammanträden och du bör vara van att formulera dig i tal skrift. Det är meriterande om du har kunskap om Källvesten och arbete inom familjevården.

Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är noggrann i ditt arbete och van att fatta beslut inom myndighetsutövning. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt samarbetspartners, kollegor och externa företag. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du har god analysförmåga och har goda kunskaper om placerade barns behov. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka en själv och andra på olika sätt.

Övrig information
Arbetet innebär resor till och från jourhemmen och genomförande av hembesök. Körkort krävs.

Skrivprov kan komma att genomföras i rekryteringsprocessen.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Omgående enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/4695".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Stockholms Stad, Socialförvaltningen Resursteamen barn och ungdomar

Jobbnummer
5911096

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: