Enhetschef till ekonomiskt bistånd
Östra Göinge kommun, Inflyttning och arbete / Sjukvårdschefsjobb / Östra-Göinge
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla sjukvårdschefsjobb i Östra-Göinge,
Osby,
Olofström,
Hässleholm,
Kristianstad eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Östra Göinge kommun, Inflyttning och arbete i Östra-Göinge Östra Göinge kommun med drygt 14 900 invånare är centralt belägen i södra Sverige. Här möter det öppna jordbrukslandskapet den gröna skogsbygden. I Östra Göinge finns det goda livet med tryggt boende, bra skolor, storslagen natur, brett kulturutbud, livskraftigt föreningsliv och goda kommunikationer. Östra Göinge är en av landets modigaste och mest innovativa kommuner. Motgång har vänts till framgång och nu växer och utvecklas Östra Göinge helt i enlighet med visionen om att bli 15 000 stolta göingar.
Verksamhetsområdets huvuduppdrag är utifrån det politiska uppdraget att bidra till att öka förutsättningarna för att ungdomar och vuxna ska komma i självförsörjning. Samt genom ett gott mottagande vid nyinflyttning till kommunen bidra till kommunens vision om 15000 stolta Göingar.
Vi söker vi nu en enhetschef till ekonomiskt bistånd som kan bygga upp en verksamhet som tillsammans de andra enheterna inom verksamhetsområdet svarar upp mot kommunens innevånares behov i syfte att öka egenförsörjningen. Det finns ett tydligt politiskt uppdrag att bedriva en verksamhet med fokus på arbete och individens förmåga till självförsörjning och vi ska bygga upp en organisation som leds framåt med det synsätt.
Publiceringsdatum2019-02-18ArbetsuppgifterVi söker nu en modig och lösningsfokuserad enhetschef. Vårt huvuduppdrag är att hjälpa människor att bli självförsörjande, och vid behov under tiden ge tillfälligt ekonomiskt stöd. För att lyckas med detta tror vi att digitalisering är en del som möjliggör en fördjupad kundkontakt genom att tiden för att handlägga rätten till ekonomiskt bistånd minskar och tiden för att träffa kund ökar.
Idag arbetar 8 socialsekreterare och en socialadministratör med ekonomiskt bistånd.
Ekonomiskt bistånd är sedan januari 2018 en egen enhet och tillhör verksamhetsområdet Inflyttning och Arbete. I verksamhetsområdet finns viktiga samarbetspartners så som bl.a. Arbetsmarknadsenheten, Vuxenutbildningen och Integrationsteamet.
I rollen som enhetschef har du det övergripande ansvaret för verksamheten såsom personal, budget, arbetsmiljö, planering, utveckling, måluppfyllelse, uppföljning och kvalitetssäkring.
Du ingår i Inflyttning & Arbetes ledningsgrupp och tar delansvar för verksamhetsområdets hela verksamhet.
KvalifikationerVi söker dig som har erfarenhet av arbetsledarskap. Med arbetsledarskap menar vi att du ska ha erfarenhet av att ha personal, ekonomi, verksamhet och utvecklingsansvar. Är din ledarskapserfarenhet dessutom anskaffad inom en politiskstyrd organisation är det meriterande. För att lyckas i rollen krävs det att du är en trygg och tydlig ledare med erfarenhet från området arbetsmarknad och tycker om att arbeta i en organisation som styrs av kvalitet, strategisk planering och har tydliga mål. Arbetet kräver att du har mycket goda kunskaper om ekonomiskt bistånd och arbetsmarknaden och är väl insatt i de regelverk som påverkar. För det komplexa arbetsområdet har du en relevant akademisk utbildning, t ex socionom eller examen inom samhälls- eller beteendevetenskapliga program.
Det krävs att du är en person som självständigt kan utveckla, organisera och strukturera din roll och dina arbetsuppgifter. Detta innebär att det är enhetschefen som har ansvaret för att driva och utveckla verksamheten, naturligtvis i samarbete med medarbetare och verksamhetschef men ansvaret för att verksamheten drivs framåt ligger på enhetschef. Därför ser vi att enhetschefen för ekonomiskt bistånd måste vara en strategiskt skicklig person med stor initiativförmåga och som därtill är uthållig för att utveckla enheten och förverkligar vår politiska vilja. Det kommer att vara ett högt tempo och mycket kommer att hända, därför krävs det att du är både en flexibel och energisk person som har god förmåga att ha flera processer igång parallellt.
För att lyckas i uppdraget söker vi dig som delar vår entusiasm för att skapa nytt och vår vilja att åstadkomma resultat. Det är en förutsättning att du är van vid att samverka med andra myndigheter ex. Försäkringskassan, Region Skåne och Arbetsförmedlingen. Vi söker en ledare som har mod och vilja att gå in och arbeta i en verksamhet som ska finna sina former. Arbetet förutsätter att du tror på att höga förväntningar leder till höga prestationer, att ställa krav är något positivt och att du i ord och handling tror på individens vilja och förmåga att göra egna val.
Det är ett krav att du har god datorvana och är väl orienterad i Office-paketet. Det är ett krav att du goda kunskaper i det svenska och engelska språket i både tal och skrift. Är du flerspråkighet är det meriterande.
Innan tjänsten kan erbjudas ska utdrag ur belastnings- och misstankeregister uppvisas.
Körkort B erfordras.
ÖVRIGT
I Östra Göinge kommun strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Varmt välkommen till Östra Göinge kommun- Skånes gröna hjärta!
Östra Göinge kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Arbetstid enligt 40 timmars arbetsvecka. Resor i tjänsten kan förekomma. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .
ErsättningMånadslön Vi tillämpar individuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-03-17
Ange följande referens när du ansöker: A851741
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCecilia Flood 044-775 60 14
FöretagÖstra Göinge kommun, Inflyttning och arbete
AdressÖstra Göinge kommun, Inflyttning och arbete
Storgatan 4
28941 Broby
KontorsadressStorgatan 4 28941 Broby
Jobbnummer 4618399
Observera att sista ansökningsdag har passerat.