Enhetschef romskt informations- och kunskapscenter
Göteborg, Konsument och medborgarservice / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborg, Konsument och medborgarservice i Göteborg "Enklare vardag i en hållbar och öppen stad" är vår vision! Konsument- och medborgarservice målsättning är att underlätta för dig som är boende, besökare eller företagare som behöver kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar service för Göteborgs Stad. Det innebär att vi ansvarar för
Göteborgs Stads kontaktcenter, utveckling av service och e-tjänster, vi samordnar och utvecklar goteborg.se, konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning samt energi- och klimatrådgivning. Dessutom arbetar vi med frågor kring hållbar konsumtion och samordnar Fairtrade City Göteborg. Ett av våra nya uppdrag är att starta ett romskt informations- och kunskapscenter. På vår förvaltning är vi drygt 120 medarbetare
Publiceringsdatum2016-02-04ArbetsuppgifterEtt spännande och unikt chefsuppdrag! Vi söker en chef som ska leda arbetet med att bygga upp Göteborgs Stads Romska informations- och kunskapscenter. Är det du?
Kommunfullmäktige beslutade i september 2015 att inrätta ett Romskt informations- och kunskapscenter(RIKC) med placering vid nämnden för konsument- och medborgarservice.
Syftet med RIKC är att den romska befolkningen ska ha likvärdiga möjligheter i livet som den icke-romska befolkningen.
Centret kommer att ha ett tudelat uppdrag. Den ena delen syftar till att utveckla offentlig verksamhet för att ge en likvärdig service till romer. Den andra delen handlar om att ge stöd och rådgivning direkt till romska grupper och individer. Det är viktigt att öka kunskap och kompetens om romers situation bland annat inom offentlig förvaltning och att öka förtroendet dem emellan. Verksamheten syftar också till att öka förtroendet mellan den romska minoriteten och majoritetssamhället.
Uppdraget är att bygga upp, organisera och utveckla RIKC, i nära samverkan med den romska minoriteten och andra aktörer så som Västra Götalandsregionen (VGR) och Göteborgsregionens kommunalförbund (GR). Som enhetschef svarar du för ledning och utveckling av enheten vilket bland annat innebär att driva frågor som rör romers inkludering utifrån perspektivet mänskliga rättighteter inom samhällets alla områden.
Du skall bidra till att öka det ömsesidiga förtroendet mellan majoritetssamhället och de romska grupperna. Vilket innebär att öka kunskapen om verksamheten ute i staden och att samarbeta med stadens verksamheter samt skapa och upprätthålla relevanta nätverk och upptäcka möjligheter till övergripande samarbeten.
Enhetschefen rapporterar till verksamhetschefen för Hållbar utveckling, och i förekommande fall till nämnden samt andra organ i staden. I rollen ingår personal- och budgetansvar.
KvalifikationerVi söker dig med chefserfarenhet, relevant högskoleutbildning och goda kunskaper inom området mänskliga rättigheter.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet från arbete med mänskliga rättigheter, minoritetsfrågor gärna med romsk inkludering
• övergripande kunskap om romsk historia och kultur, och språk
• erfarenhet av kommunal verksamhet
Som enhetschef kommer du att ansvara för en komplex organisation med många involverade. Du har ett nära samarbete med medborgare och organisationer som till exempel VGR och GR i utformandet av verksamheten. Detta kräver att du är har god samarbetsförmåga, är inlyssnande och har förmåga att kommunicera på ett lyhört och enkelt sätt för att få en effektivt fungerande verksamhet.
Vi söker därför en person som tillför entusiasm och energi till verksamheten och som kan uppmuntra till såväl goda prestationer, som till teamkänsla och hög motivation. Vi ser en person som vågar tänka nytt och är öppen för otraditionella lösningar och som tar sig an utmaningar, driver frågor framåt och når resultat.
I din roll som enhetschef kommer du att påverka andra personer inom organisationen, såväl medarbe¬tare som chefer. Därför lägger vi stor vikt vid att du är lyhörd och smidig i umgänget med andra och att du aktivt tar till dig andras synpunkter och är mottaglig för dem.
Det är viktigt att du har ett starkt samhällsintresse, kunskap och förståelse för mänskliga rättigheter och minoriteter.
Ytterligare krav för tjänsten är mycket god förmåga att hantera olika IT-system.
Du delar stadens förhållningssätt: Vi arbetar tillsammans, vi tänker nytt, vi bryr oss, vi vet vårt uppdrag
ÖVRIGT
Göteborgs stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: Efter överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-03-13
Ange följande referens när du ansöker: A407922
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktRebecca Palosaari Fogler, Verksamhetschef 031 368 08 33
Facklig kontaktSusanne Aspbäck, Vision
Sofie Lund, Saco/Jusec
FöretagGöteborg, Konsument och medborgarservice
AdressGöteborg, Konsument och medborgarservice
Box 113 64
40428 Göteborg
KontorsadressEkelundsgatan 1
Jobbnummer 2653712
Observera att sista ansökningsdag har passerat.