Enhetschef biståndsenheten

Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen / Sjukvårdschefsjobb / Älvkarleby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Älvkarleby, Gävle, Tierp, Sandviken, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen i Älvkarleby

Älvkarleby kommun är en organisation med nära till chef, kollegor och politik. Här är vi drygt 700 engagerade medarbetare som har ledorden "Mod, Vilja, Respekt och Helhetssyn" som värdegrund i allt vårt arbete.

Älvkarleby kommun, med Skutskär som centralort, ligger strax söder om Gävle, precis där Dalälven möter havet. I kommunen bor drygt 9 500 invånare och här är det nära till, från och mellan det mesta.

Täta bussturer, tre tågstationer och närheten till E4 gör oss till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för människor med olika erfarenheter och kompetenser.

Välkommen att bli en av oss!

Biståndsenheten är en del av omsorgsförvaltningen och är en viktig del av det förändringsarbete som pågår i förvaltningen. Nu finns möjlighet att vara med i vårt spännande och viktigt arbete då vi söker en enhetschef som vill leda och vidareutveckla biståndsenheten!

Biståndsenheten ansvarar för myndighetsutövning utifrån gällande lagstiftning för verksamhetsområdet vård och omsorg, där äldreomsorg och insatser utifrån Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade LSS utgör viktiga delar. Enheten utreder och handlägger också färdtjänst och riksfärdtjänst, vi fattar beslut om avgifter för vård och omsorg samt bedriver systemförvaltning av bl. a vårt verksamhetssystem Treserva. På enheten finns fem biståndshandläggare, en avgifts-/färdtjänsthandläggare samt två systemförvaltare. Arbetet på enheten kännetecknas av stort ansvarstagande från medarbetarna för såväl sina egna ärenden som enhetens arbete i stort, du som söker tjänsten bör ha vana av att leda medarbetare som arbetar som ett team där det är viktigt att ta tillvara på den kompetens och det goda samarbete som finns på ett så effektivt sätt som möjligt.

Du behöver vara en närvarande ledare, som ser medarbetarna och deras olika förmågor. Goda kunskaper i gällande lagstiftning är en förutsättning för att lyckas väl med uppdraget då du som enhetschef kommer att vara involverad i enskilda ärenden och coacha dina medarbetare till råttsäkra beslut utifrån lagstiftning och riktlinjer. Det är således viktigt att du har erfarenhet av utrednings/handläggningsarbete utifrån bl. a Socialtjänstlagen (SoL) och att du är trygg i den arbetsgivarroll som arbetet innebär, du vågar vara chef även när utmaningar uppkommer som ställer höga krav på ditt ledarskap.

Publiceringsdatum
2023-08-08

Arbetsuppgifter
Tillsammans med medarbetare och kollegor inom omsorgsförvaltningen arbetar du med att driva verksamheten framåt. Du har fullt kvalitets-, personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar för enheten. Du leder och fördelar även det dagliga löpande arbetet när det gäller handläggning och har direkt ärendehandledning både enskilt och i grupp. Eftersom enheten är relativ liten förväntas du vara delaktig och bidra med dina kunskaper i den direkta handläggningen samt omvärldsbevaka och hålla dig uppdaterad gällande ändad lagstiftning och rättspraxis. Systematiskt arbetsmiljöarbete och en hälsofrämjande arbetsplats är självklara delar i ditt ledarskap. För dig är det viktigt att både du och dina medarbetare mår bra och trivs på jobbet. Ditt arbete består av att leda, följa upp, utveckla och kvalitetssäkra din verksamhet. Utöver goda kunskaper i lagstiftningen samt vana av utrednings/handläggningsarbete utifrån denna bör du ha ett intresse och förståelse för verksamhetssystem då du också leder systemförvaltarna på enheten. I din roll är du en samlande kraft för samtliga medarbetare på enheten. Det är av stor vikt att du är bra på att samverka med andra delar av förvaltningen, t ex utförardelen som kommunens särskilda boende och hemtjänstverksamhet.

Du ingår i en ledningsgrupp där du har stöd från såväl chefskollegor och stödfunktioner, där förväntas du bidra med din kunskap och ett engagemang för helheten.

Kvalifikationer
Vi ser att du har socionomexamen eller annan relevant akademisk examen och har mångårig yrkeserfarenhet inom främst biståndsområdet. Du skall ha mycket goda kunskaper om lagstiftning inom området bistånd. Chef eller ledarerfarenhet från liknande verksamhet är meriterande.

Du fokuserar på medborgarnas behov, har höga krav på rättssäkerhet och kvalitet. Du förespråkar delaktighet, engagemang och motiverar dina medarbetare. Vi värderar personliga egenskaper som entusiasm, drivkraft, mod och vilja. Vi förutsätter att du är engagerad i dina ansvarsområden och intresserad av metod- och verksamhetsutveckling samt juridik.
Vidare så ser vi att du är en tillgänglig, kommunikativ och tydlig ledare med god självkännedom, som trivs med att leda och driva en verksamhet på ett målinriktat sätt. Vi uppskattar att du vågar prova nya arbetssätt och vara innovativ och att du känner dig bekväm med att fatta beslut. Som enhetschef behöver du kunna arbeta självständigt samt inneha en hög initiativförmåga. Du bör ha god förmåga till reflektion och analys och kunna motivera dina ställningstaganden. För att lyckas tror vi även att du behöver vara både lyhörd och empatisk till din natur.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1239725".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvkarleby kommun (org.nr 212000-0258)

Arbetsplats
Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Kontakt
Förvaltningschef - Omsorgsförvaltningen
Ann-Louise Brolin
ann-louise.brolin@alvkarleby.se
026-832 28

Jobbnummer
8014134

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen: