Ekonomichef Kristinehamns kommun
Kristinehamns kommun / Ekonomichefsjobb / Kristinehamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomichefsjobb i Kristinehamn,
Storfors,
Nacka,
Degerfors,
Karlskoga eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun i Kristinehamn Vill du vara med och på ett konkret och avgörande sätt påverka Kristinehamn kommuns framtidsresa? Är du en ledare som präglas av öppenhet och visar förtroende för andras kunskap? Har du förmåga och vilja att på ett modernt och framåtsyftande sätt skapa tydlighet inom kommunens ekonomistyrning? Då är du kanske den person vi söker?
Framtidsresa
Kristinehamns kommun befinner sig i början av en framtidsresa.
Denna resa innebär behov av att genomföra ett antal anpassningar till förändrade förutsättningar såsom förändrad demografi, förändrade ekonomiska förutsättningar samt behov av att digitalisera ett antal av kommunens processer. Här ges du möjlighet att med ett tryggt och framåtsträvande ledarskap inspirera och leda kommunen mot en modern och tydlig ekonomistyrning.
Organisation
Som Ekonomichef kommer du att tillhöra kommunledningsförvaltningen. Kommunledningsförvaltningen är kommunstyrelsens förvaltning, med den övergripande uppgiften att stödja kommunstyrelsen samt att verkställa och följa upp dess beslut. Förvaltningen består av kansliavdelning, ekonomiavdelning, HR-avdelning, IT-avdelning, planeringsavdelning, kommunikationsavdelning och administrativ avdelning. Tillsammans ska förvaltningen leda och samordna kommunens arbete.
Kommunledningsförvaltningens övertygelse är att ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap skapas genom dialog och samarbete. Vidare anser man att arbetsmiljön påverkas av hur medarbetare bemöter varandra och att det är en självklarhet att alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och en god kommunikation. Du förväntas således ansvara för såväl din egen som organisationens utveckling. Övertygelsen är att när alla tar ansvar för att bidra till en positiv och hälsosam arbetsmiljö ger detta kraft och energi samtidigt som det bidrar till att alla känner arbetsglädje på jobbet.
Kommunen har en ledar- och medarbetarpolicy där ambitionen är att allt ledarskapet skall kännetecknas av trygghet, tydlighet och tillgänglighet. Som ny chef i Kristinehamns kommun kommer du under ditt första år få gå ett introduktionsprogram för nya chefer. Under programmet kommer du bland annat få utbildning i medarbetarskap, avtal och arbetsrätt m.m. Programmet ska skapa förutsättningar för samsyn kring ett gott ledarskap, ge möjlighet till att lära av varandras erfarenhet samt ge dig verktyg för att klara av vardagen och stärka dig i din ledarroll.
Om Ekonomiavdelningen
Ekonomiavdelningen består av 3 avdelningar (budget-, inköps- och redovisningsenhet) med totalt 15 medarbetare. Avdelningen leder och samordnar kommunens budget- och ekonomistyrningsarbete, inköp, redovisning och upphandling. Avdelningen fungerar också som stöd till övriga verksamheter inom dessa områden. Ekonomiavdelningen är ett team som gärna bollar tankar och idéer med varandra. Ekonomiavdelningen är en del av kommunledningsförvaltningen, som arbetar kommunövergripande med att stärka samordning och samsyn mellan förvaltningarna i gemensamma frågor. Förvaltningen består av cirka 110 medarbetare inom avdelningarna administration, digitalisering, ekonomi, kansli, kommunikation, personal och planering.
Publiceringsdatum2019-03-20Dina arbetsuppgifterSom ekonomichef har du ett övergripande ansvar för budgetprocessen och övriga processer inom ekonomiområdet. Du kommer att ingå i kommunens ledningsgrupp där du förväntas bidra till att helhetsperspektivet utvecklas samt att stödja kommundirektören att utveckla budgetprocessen.
Du skall, tillsammans med dina medarbetare på ekonomiavdelningen, driva kommunens framtidsresa avseende de ekonomiska anpassningar som man nu står inför. Detta innebär att både se över ekonomiavdelningens egna processer men även att tillsammans hitta möjligheter att stötta såväl kommunledning som chefer på olika nivåer i kommunen, att på ett överskådligt och klokt sätt kunna analysera och själva ta ansvar för sin del av det ekonomiska resultatet.
Du kommer att ha direkt personalansvar för fem förvaltningsekonomer samt för redovisningschef och upphandlingschef. I din personalledande roll förväntas du att utveckla, stötta och utmana dina medarbetare för att på bästa sätt driva avdelningen mot goda resultat.
Kvalifikationer - Du har en akademisk utbildning inom ekonomiområdet
- Du har flera års erfarenhet av ledarskap i komplexa organisationer
- Du har kunskap i de affärsmässiga drivkrafterna för kommunala bolag
- Fler års erfarenhet av förändringsarbete och ekonomiledningsarbete i en politiskt styrd organisation
Vad tror vi att du kan?
För att lyckas i rollen tror vi att du är en erfaren ledare med förmåga att genom tydlighet, trygghet och humor leda och inspirera andra. Vidare är du en strategisk, analytisk och serviceinriktad person med stark förmåga att se samband och etablera samarbete. Du drivs av en vilja att fatta långsiktigt hållbara beslut och fokuserar gärna på processer. Som förändringsledare ser du helheter och strategier men har också förmåga att driva och slutföra specifika frågor. Du är inte rädd för att tänka nytt och vill möta framtidens behov på ett klokt och balanserat sätt. Som ledare är du tillgänglig, trygg och modig och har inga problem med att delegera eller ställa krav. Du har god förmåga att på ett pedagogiskt sätt resonera kring samt förklara samband och resultat. Vi tror också att du är nyfiken kring vilken information som finns "bakom siffrorna" och arbetar gärna med input från hela kommunens organisation.
Information och ansökan
Ansök på AxÖ Consultings hemsida, axoconsulting.se och lediga tjänster senast den 10 april. För frågor, kontakta rekryteringskonsult Linda Axäng telefon 079-340 54 42 eller Mia Haglund telefon 072-396 05 82.
Om Kristinehamns kommun
I Kristinehamns kommun bor drygt 24 000 människor. Variation i boendealternativ, goda pendlingsmöjligheter, närhet till naturen och ett expansivt näringsliv gör Kristinehamn till en mycket attraktiv etablerings- och bostadsort. Kommunfullmäktige, med 41 ledamöter, utgörs av ett samarbete mellan Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet.
AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information besök och ansökan:
www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post. Varmt välkommen med din ansökan.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-04-10
Ange följande referens när du ansöker: 2019/54
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMia Haglund 076-0290278
FöretagKristinehamns kommun
AdressKristinehamns kommun
Dammbrovägen 5
69180 Karlskoga
KontorsadressDammbrovägen 5
Jobbnummer 4679381
Observera att sista ansökningsdag har passerat.