Ekonom/Controller

Pajalabostäder AB / Företagsekonomjobb / Pajala
2025-03-04


Visa alla företagsekonomjobb i Pajala, Övertorneå, Överkalix, Gällivare, Kalix eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pajalabostäder AB i Pajala

Ekonom/Controller
Vill du vara med på en intressant och utvecklande resa tillsammans med ett gäng som eftersträvar resultat genom sammanhållning och utveckling utifrån ekonomiska ramar. Vi jobbar dels med budgeterade medel från kommunen enligt självkostnadsprincipen och med vinstkrav i vårt aktiebolag Pajalabostäder AB. Här finns en möjlighet att utvecklas i två ekonomiska världar och få dessa att snurra samt utvecklas i nära samarbete med vår VD. Ditt arbete är viktigt i flera avseenden och utvecklande för dig och bolaget.
Pajalabostäder AB förvaltar förutom sina egna bostäder och egna kommersiella fastigheter även alla Pajala kommuns verksamhetsfastigheter såsom skolor, förskolor, sporthallar, äldreboende och kontor mm,. Bolaget omsätter drygt 50 Mkr per år och förvaltningsansvaret för de kommunala fastigheterna motsvarar cirka 25 Mkr.
Uppdraget som ekonom/controller är både en strategisk och operativ roll där uppgifterna ligger i att ansvara för och utveckla ekonomistyrning och ekonomiuppföljning. Detta omfattar ansvar för de olika ekonomiprocesserna, bland annat budgetarbete, bokslut och uppföljning. Eftersom ekonomtjänsten utgör ca 65% så fylls tjänsten ut med systemansvar för vårt fastighetssystem Momentum som även hanterar stora delar ekonomi.
Arbetsuppgifter
• Utveckla system och modeller för ekonomisk analys, styrning och kontroll.
• Ansvara för period- och årsbokslut samt dess rapportering.
• Upprätta budget, ekonomisk uppföljning, prognoser, sammanställningar och avvikelsehantering för bolaget.
• Vara ett stöd för kollegornas arbete inom det ekonomiska området.
• Ansvara för hyresförhandlingsprocessen.
• Driva utredningar och analyser av varierande storlek och komplexitet med tonvikt på ett ekonomiskt perspektiv.
• Ansvara för bolagets lån och annan finansiering.
• Aktivt delta i de ekonomiska kalkylerna för framtida potentiella fastighetsprojekt.
• Ekonomisk uppföljning av underhåll, reparationer och investeringar.
• Ta del av rådande lagar och bestämmelser samt hålla sig informerad om förändringar i gällande och tillkommande lagstiftning.
• Rapportering till vd, styrelse och ägare.
• Utveckla verksamheten inom ekonomi i fråga om digitalisering, systemanvändning, processer och rutiner.
• Vara insatt i gällande avtal för verksamheten.
• Kontakt med revisorer, skattemyndighet, försäkringsbolag, skattekonsulter osv.
• Ansvara och säkerställa att Momentum är uppdaterat med rätt ingångsvärden i samverkan med förvaltare och driftorganisation för en optimerad systemlösning av Momentum.
Tjänsten är heltid, dagtid och tills vidare, och kan inledas med 6 månaders provanställning.
Kvalifikationer och personliga egenskaper
Vi söker dig som har en akademisk examen inom ekonomi, och då gärna inom fastighetsekonomi, samt tidigare erfarenhet av en liknande roll. Du har erfarenhet av och förmåga till att skapa struktur när det gäller ekonomisk planering, budgetering och uppföljning som ger stöd till ledning, styrelse och ägare. Du har ett naturligt intresse för driva automatisering och digitalisering av ekonomiprocesser och du är kommunikativ med en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Självklart är det en merit, men inte ett måste, om du har erfarenhet från fastighetsbranschen. Du är van att arbeta i olika system och har du erfarenhet från att implementera nya affärssystem ses det som meriterande. Vi använder ekonomisystemet Unit4 Agresso BW och för fastighetssystem Momentum.
För att trivas och lyckas i rollen som ekonom/controller tror vi att du som person är kommunikativ, strukturerad, relationsskapande samt har en god strategisk initiativförmåga. Vidare är du en analytisk problemlösare som ser möjligheter förbi problemen och drivs av att nå goda resultat.
Vi eftersträvar en jämlik arbetsplats och ser gärna sökanden som bidrar till det.
Skicka in din ansökan i tid eftersom tjänsten kan tillsättas löpande.
Din ansökan innehållande personligt brev och cv skickar du senast 16 maj 2025 via e-post till: pajalabostader@pajala.se
Frågor om denna ansökan besvaras av:

VD / Pajalabostäder AB
Leif Gräsvik
Tfn 0978-129 82
leif.grasvik@pajala.se

Pajalabostäder AB är ett allmännyttigt bostadsföretag helägt av Pajala kommun. Utöver de drygt 540 egna lägenheter och lokaler som förvaltas. Vi är även ansvariga för Pajala kommuns alla verksamhetsfastigheter, det vill säga allt från skolor, förskolor, idrottsanläggningar, kontor till äldreboenden och Folkets hus.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-16
E-post: pajalabostader@pajala.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Ansökan Ekonom/Controller".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pajalabostäder AB (org.nr 556365-4648)
Tornedalsvägen 13 (visa karta)
984 23  PAJALA

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
9199043

Prenumerera på jobb från Pajalabostäder AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pajalabostäder AB: