E-handelssamordnare, vikariat

Umeå universitet, Universitetsförvaltningen / Företagsekonomjobb / Umeå
2025-05-26


Visa alla företagsekonomjobb i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Vindeln, Robertsfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Umeå universitet, Universitetsförvaltningen i Umeå, Skellefteå eller i hela Sverige

Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.

Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om - och mitt i - ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas.

Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/

Beskrivning

Ekonomienheten är universitetets sammanhållande resurs för den ekonomiadministrativa processen.

Vi har fyra verksamhetsområden; redovisning, reskontra, upphandling och inköp samt ekonomisystem. Vi har även en ekonomipool som fungerar som ett konsultstöd till institutioner och enheter inom Umeå universitet. Genom vårt arbete bidrar vi till ökad kompetens som i sin tur leder till kvalitetssäkrad redovisning för hela universitetet.

Vi söker nu dig som vill arbeta som vikarierande E-handelssamordnare på 60% hos oss under 7 månader med start 2025-06-10, eller enligt överenskommelse så snart som möjligt.

Arbetsuppgifter

E-handelssamordnarens roll är att i samarbete med upphandlare, ställa krav för att få det elektroniska flödet att fungera i Umeå universitetets gemensamma e-handelssystem Raindance. Arbetet innebär att ansluta och integrera leverantörer till systemet i syfte att öka utbudet. Arbetet omfattar även att identifiera och prioritera avtalsområden/leverantörer som kan och bör anslutas till e-handel samt kontinuerligt arbeta mot våra leverantörer i syfte att ansluta fler. Du ger också stöd och service till verksamheten och medverkar till en god utveckling av processer, arbetsmetoder, rutiner m.m. Målet är ökad avtalstrohet, en effektivare och kvalitetssäkrad inköps- och fakturahanteringsprocess samt förbättrade möjligheter för uppföljning och analys för hela myndigheten.

I arbetet ingår även daglig drift och funktion i ekonomisystemet Raindance, särskilt de delar som gäller administration av elektroniska beställningar, integrationer samt prislistor. Du arbetar med bevakning av e-beställningsflödet, administration av användare samt tillhandahåller användarstöd. Därtill ger du information internt inom myndigheten och håller i utbildningar och informerar om t ex nyheter inom e-beställningsområdet. Arbetet är självständigt men ingår i team med andra.

Kompetenskrav

Vi söker dig som har en högskoleexamen och några års aktuell och relevant erfarenhet inom upphandling/e-handel. Du har erfarenhet av att självständigt arbeta med e-handel och affärssystem inom organisationer med stor inköpsvolym och likaså har du kännedom av att implementera eller utveckla användningen av e-handelssystem. Du förväntas ha kännedom av arbete med leverantörsanslutningar, kategorisering, inköpsstatistik, inköpsbeteende samt att utarbeta andra typer av analyser och prognoser inom inköpsområdet. Vidare att ställa krav i upphandlingar kopplade till e-handel samt att skapa inköpsformulär för e-handelssystem. Goda kunskaper i Officepaketet och särskilt Excel är ett krav.

Du har förståelse för processen inom e-handel och förmåga att ta eget ansvar för arbetsuppgifterna inom området. Viktiga personliga egenskaper som söks är; mål- och kvalitetsinriktad, kundorienterad, drivande, analytisk, noggrann och med god samarbetsförmåga. Du ska även ha en god förmåga att kommunicera.

Övriga önskvärda kvalifikationer

Kännedom om statlig redovisning samt ekonomisystemet Raindance eller annat större ekonomisystem. Erfarenhet av systemarbete i ekonomisystemet Raindance är meriterande. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Villkor och ansökan

Anställningen är ett vikariat som omfattar 60% under 7 månader med start 2025-06-10, eller enligt överenskommelse så snart som möjligt. Din ansökan skickas in via universitetets rekryteringssystem Varbi, och ska vara inkommen till Umeå universitet senast 2025-06-09. I ansökningsformuläret kommer du att få svara på frågor om varför du söker den utlysta anställningen samt ge information om din kompetens och erfarenhet.

Närmare upplysningar lämnas av TF Enhetschef Birgitta Berglund, birgitta.k.berglund@umu.se, 090 7865168 alt. 070 3454764

Välkommen med din ansökan!

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-06-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AN 2.2.1-742-25".

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Umeå Universitet (org.nr 202100-2874)

Arbetsplats
Umeå universitet, Universitetsförvaltningen

Jobbnummer
9360465

Prenumerera på jobb från Umeå universitet, Universitetsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Umeå universitet, Universitetsförvaltningen: