Driven internkommunikatör

Pensionsmyndigheten / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vår vision som vägleder oss varje dag är - Vi gör pensioner enklare!

Pensionsmyndigheten är i ett skede där vi genomför flera framtidsinriktade förändringar inom vår verksamhet. Förändringstakten är hög och både intresset och behovet av intern kommunikation är stort. Nu söker vi en driven internkommunikatör!

Pensionsmyndighetens interna kommunikation är ett medel för att styra verksamhet mot våra mål och vår vision. Den ska bidra till att utveckla vår verksamhet på ett sätt som skapar värde för pensionssparare och pensionärer. Den bidrar också till att alla delar av verksamheten går åt samma håll, ger oss sammanhang och skapar delaktighet kring myndighetens utveckling.

På kommunikationsavdelningen arbetar idag drygt 30 medarbetare fördelade på två enheter och en stab. Just nu söker vi en driven internkommunikatör till enheten för intern kommunikation med placering i Stockholm. Enheten ansvarar för ledningskommunikation och utveckling och förvaltning av intranätet. Kommunikationsavdelningen har det funktionella ansvaret för kommunikationsfrågorna på myndigheten. Vi ansvarar också för presstjänst, orange kuvert, informationskampanjer, extern webb, sociala medier och digital strategi samt informatörsverksamhet.

• ett spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör med höga ambitioner
• ett utvecklande arbete på en modern myndighet med stort kundfokus
• som statligt anställd har du goda anställningsvillkor och många förmåner såsom tjänstepension och friskvårdsbidrag.
Vi värdesätter god balans mellan jobb och fritid. Vi sitter i ljusa lokaler centralt placerade vid Hornstull på Södermalm i Stockholm. För myndighetens medarbetare vars verksamhet och arbetsuppgifter tillåter är det möjligt att kombinera arbete på kontoret med arbete på distans, så kallat ”hybridarbete”.

Publiceringsdatum
2022-04-26

Erfarenhet och utbildning
Du kommer att vara placerad på enheten för intern kommunikation. En stor del av ditt uppdrag kommer bestå av att kommunicera myndighetsövergripande budskap, stötta ledning samt chefer och ledare på myndigheten i frågor som rör intern kommunikation. Du kommer även att arbeta med intern kommunikation för andra verksamhetsområden.

Du kommer att arbeta nära och i samarbete med avdelningen för myndighetsstyrning- och stöd för att stötta med kommunikation som bidrar till myndighetsövergripande verksamhetsförflyttning och förändring. Med din kunskap och erfarenhet ska du även bidra till att utveckla chefskommunikationen på myndigheten.

Du kommer att driva kommunikationsaktiviteter och då bidra till att arbeta fram kommunikationsplaner, formulera budskap, och ta fram olika former av kommunikationsstöd för främst för chefer och ledare.

Du kommer att samverka med övriga kommunikatörer på myndigheten och vara en av redaktörerna för Pensionsmyndighetens intranät Orangeriet. Du kommer att planera, skriva och publicera innehåll och stötta andra uppdragsgivare och redaktörer. Du kommer även att utveckla, planera och genomföra kommunikationsutbildningar för chefer och ledare.
Arbetet innebär både strategisk höjd och praktiskt operativt arbete och ställer stora krav på kommunikativ förmåga, flexibilitet samt förmåga att bygga relationer och skapa förtroende. Rollen kräver också ett resultatinriktat och självgående arbetssätt samt förmåga att prioritera och planera. Arbetet förutsätter hög integritet och förmåga att ta egna initiativ. Vi lägger stor vikt vid att du har vana av att omvandla komplex information till enkla och tydliga budskap.

Dina egenskaper
• har utbildning inom media och kommunikation på eftergymnasial nivå eller likvärdig utbildning och minst fem (5) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete
• har erfarenhet av att arbeta med liknande arbetsuppgifter, gärna i en större organisation
• har en utmärkt förmåga att kommunicera i både tal och skrift
• har vana av chefs- och ledningskommunikation samt driva utvecklings-och förändringsarbeten med hjälp av kommunikation
• är drivande och lösningsinriktad samt van att agera snabbt och på eget initiativ
• är en prestigelös och serviceinriktad lagspelare
• är van vid webbpublicering.

Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att ha utbildat chefer och medarbetare i kommunikation
• erfarenhet av Sitevision och Sharepoint
• erfarenhet av film och foto.

Övrig information
Rollen kräver god kommunikationsförmåga, lyhördhet och förmåga att entusiasmera och du måste ha en vilja att dela med dig av din kunskap. Som internkommunikatör behöver du ha god pedagogisk förmåga. Du kan vinna förtroende i samarbete med andra och är prestigelös och serviceinriktad lagspelare. Du är van att hålla leveranstider och kan agera snabbt då det behövs. Du är kreativ och kan kommunicera på ett pedagogiskt sätt. Du är van att arbeta med många kontaktytor, och har en hög grad av självständighet i ditt arbete. Vidare ser vi att du är drivande och lösningsinriktad samt van att agera snabbt och på eget initiativ

Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna i rekryteringen och lämplighet för tjänsten.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:
Så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid. Din ansökan ska kompletteras med ett personligt brev där du tar fasta på att beskriva hur du möter kraven enligt ovan.

Vi tillämpar provanställning om 6 månader. Arbetspsykologiska tester kommer att vara aktuellt i urvalsprocessen.

För mer information om tjänsten kontakta kommunikationschef Carl-Magnus Löfström, 010 454 20 88.

Fackliga representanter:
Anna-Karin Åhrman Cortelius, SACO, tel, 010-454 39 14
Helena Blomkvist, ST, tel. 010 454 28 53

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekyteringssajter och liknande.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "dnr: PSL ".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Jobbnummer
6577214

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: