Doktorand i robotik och artificiell intelligens

Luleå Tekniska Universitet / Högskolejobb / Luleå
2021-02-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Doktorand i robotik och artificiell intelligens" (sökbar t.o.m. 2024-12-06) ⬅️


Visa alla högskolejobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå Tekniska Universitet i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Överkalix eller i hela Sverige

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med industrier som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1.8 miljarder kronor per år. Vi är idag 1,700 anställda och 15,100 studenter.

Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat. Med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta.

• med fokus på "augmented reality for enhancing semi-autonomous remote aerial manipulation"

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vår forskning bedrivs i nära samarbete med industrier som Bosch, Ericsson, Scania, LKAB, SKF och ledande internationella universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1.8 miljarder kronor per år. Vi är idag 1,700 anställda och 15,100 studenter.

Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat. Med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta.

Robotik och artificiell intelligens (RAI) (www.ltu.se/robotics) vid institutionen för system- och rymdteknik på Luleå tekniska universitet söker en högt motiverad doktorand för att bidra till utvecklingen av ett "augmented reality interface" för intuitivt samarbete mellan människa-drönare för fjärrinspektion

Tjänsten är en av 15 Early-Stage Researcher (ERS) som erbjuds inom Marie Skodowska-Curie Innovative Training Network (ITN) "AErial RObotic TRAINing for the next generation of European infrastructure and asset maintenance technologies" (AERO-TRAIN; www.aerotrain-etn.eu). Mer specifikt är ämnet för denna doktorandtjänst "augmented reality for enhancing semi-autonomous remote aerial manipulation"

Publiceringsdatum
2021-02-17

Kvalifikationer
Sökande till ERS-tjänsten ska ha:

• Mycket goda akademiska meriter, och helst beprövad erfarenhet inom Robotik, Artificiell Intelligens, Reglerteknik, och Omgivningsuppfattning (Perception). Erfarenhet inom flygrobotik och fältexperiment är meriterande.
• Utmärkta metodiska färdigheter och en analytisk tankegång, förmåga att arbeta både självständigt och som medlem i en forskargrupp.
• Mycket goda kommunikationsfärdigheter på engelska, både skriftligt och tal
• Hög motivation, ambition, och entusiasm för forsknings inom manipulatorer för flygrobotik.
• En positiv inställning till att arbeta och samarbeta med en mångfaldig grupp av robotforskare och ingenjörer.

Behörighet

• Vid tidpunkten för anställning får kandidaten ej ha tilldelats en doktorsexamen tidigare och får ej vara mer än fyra år in i sin forskningskarriär (eller ekvivalent till fyra års heltidsforskning).
• Sökande kan vara av alla nationaliteter. Dock, sökande får ej ha bott eller arbetat/studerat i Sverige i mer än 12 månader under de senaste tre åren innan tjänstens påbörjan.
• Sökande måste ha en universitetsexamen som kvalificerar för doktorandstudier inom datateknik, elektroteknik, teknisk fysik eller relaterat fält.

Alla intresserade som möter behörighetskraven, oberoende av ålder, kön, etnicitet, funktionshinder, religion, eller nationalitet uppmuntras att ansöka.

För ytterligare information om specifik doktorandutbildning se,
* Studieplaner för forskarutbildning inom teknisk fakultet

Information
För ytterligare information, kontakta ordförande professor George Nikolakopoulos 0920-49 1298, geonik@ltu.se

Fackliga representanter: SACO-S Kjell Johansson kjell.johansson@ltu.se +46 (0) 920-491529, OFR-S Lars Frisk, Lars.Frisk@ltu.se +46 (0) 920-491792

För komplett platsannons vänligen besök ltu.se/ledigajobb

Så ansöker du
Vi ser fram mot din online-ansökan med följande dokument (på svenska eller engelska):

• Ett aktuellt CV
• Ett personligt brev som beskriver varför du vill söka tjänsten gärna i relation till dina tidigare erfarenheter.
• Ett projektförslag för tjänsten (max 2 sidor). Förslag kan inkludera en forskningsbeskrivning och plan, en plan för publikationer, och riskhantering inom forskningen.
• Examensbevis och kursbetyg (eller liknande).
• Tjänsten du söker är en av 15 ERS-tjänster inom AERO-TRAIN. Om du planerar att söka någon av de andra tjänsterna så inkludera ett uttalande om tjänsterna du sökt eller planerar att söka, samt rangordna tjänsterna enligt dina preferenser.

Frivilligt:

• En lista av vetenskapliga och tekniska publikationer, utmärkelser, och certifikat som är relevanta till tjänsten.
• Upp till tre relevanta publikationer i relaterade vetenskapliga fält (full-text).
• Upp till tre rekommendationsbrev.

Kandidater kommer att väljas utifrån deras meriter inom de fält som är relaterade till det förväntade ESR-området. Nätverkets styrelse kommer att utvärdera alla ansökningar och de högst rankade kandidaterna kommer att inbjudas till intervjuer. Observera att dina uppgifter kommer att göras tillgängliga för AERO-TRAIN-partnerna i syfte att genomföra bedömningen av alla kandidater.

Sista ansökningsdatum: 21 mars 2021
Referensnummer: 585-2021

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt doktorandtrappan

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-03-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Luleå Tekniska Universitet

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Luleå Tekniska Universitet (org.nr 202100-2841), http://www.ltu.se

Arbetsplats
Luleå tekniska universitet

Jobbnummer
5582174

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå Tekniska Universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå Tekniska Universitet: