Doktorand i akustik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Vid KTH Farkost och Flyg (www.ave.kth.se), bedrivs forskning inom olika områden av fordonsdesign. Ett forskningsområde är ljud- och vibrationer, där vi bland annat har en aktiv verksamhet inom aeroakustik. I vår forskning inom aeroakustik har vi fokuserat på ljud i rör och kanaler, t.ex. avgassystem och ventilationssystem. Mycket av vår forskning bedriver vi i nära samarbete med svensk och europeisk fordonsindustri. Inom gruppen för strömningsakustik, som består av fem seniora forskare och ett tiotal doktorander, arbetar experimentalister nära de som utför beräkningar och teoretiska arbeten - ett arbetssätt som vi är stolta över, och ger forskning av hög kvalitet.

Publiceringsdatum
2012-11-18

Arbetsuppgifter
En doktorandtjänst utlyses inom det EU-finansierade Marie Curie Initial Training Network TANGO (Thermo-acoustic and aero-acoustic nonlinearities in green combustors with orifice structures), http://www.scm.keele.ac.uk/Tango/ . Ett allvarligt problem inom området förbränning är instabiliteter i brännkammaren i förbränningsaggregat, såsom i gasturbiner för motorer och i pannor för bostädet. Inom TANGO kommer olika aspekter kring dessa instabiliteteter att studeras. Dessa instabiliteter kan orsaka kraftiga tryckvariationer, som i sin tur kan ge stora vibrationer i omgivande strukturer, med utmattning och ibland haveri av förbränningsutrustningen som följd. På senare år har utvecklingen av system för renare förbränning med minskade miljöutsläpp prioriterats; sådana system är särskilt utsatta för förbränningsinstabiliteter. Det finns ett stort behov att nu få en djupare förståelse för dessa processer, och målet med TANGO är att utveckla området för att bättre kunna prediktera och förebygga förekomsten av instabiliteter. Grundläggande studier kommer att ge fysikalisk insikt om den viktiga kopplingen mellan ljud, förbränning och virvlar i en förbränningskammare. Metoder för aktiv och passiv reglering för säkrare drift av gasturbiner med en rad olika bränslen och driftsförhållanden kommer att tas fram. I TANGO samarbetar ett antal europeiska universitet samt tillverkare och underleverantörer i förbränningsindustrin i Europa.

Doktorandprojektet kommer att fokusera på akustiska egenskaper för en "cold flow combustor", och växelverkan mellan genomströmmande gas och strömningsinstabiliteter. Baserat på modeller för flammans dynamik kommer en "cold flow combustor" med en virtuell flamma att byggas upp. Impedansen för den virtuella flamman kommer att undersökas experimentellt med akustiska mätningar och visualisering av strömningsfältet med PIV (particle image velocimetry). För analysen kommer befintliga mätmetoder att utvecklas. Studien kommer också att involvera analytisk modellering. Projekter kommer att ske i nära samarbete med ett annat doktorandprojekt inom TANGO på KTH, som behandlar numerisk modellering av "cold flow" brännaren.

Kvalifikationer
Den potentiella kandidaten skall ha en civilingenjörs- eller masterexamen inom farkostteknik, teknisk fysik eller liknande. Grundläggande kunskap i akustik eller strömningsmekanik är ett krav. Erfarenhet av experimentellt arbete är en merit. Den sökande bör vara mycket motiverad att utföra vetenskaplig forskning och bör ha väl utvecklad analytisk och problemlösande förmåga. Den sökande bör ha en god nivå i engelska både i tal och skrift. På grund av EU-kommissionens bestämmelser kring International Training Networks, kan endast sökande som inte har bott i Sverige, bedrivit studier eller arbetat i Sverige mer än 12 månader under de senaste 3 åren före 1 November 2012 ansöka om tjänsten.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-12-09
Ansökan ska innehålla följande handlingar:
1.CV (max 2 sidor) med relevant utbildning och akademisk- eller arbetslivserfarenhet
2.Personligt brev (max 1 sida)
3.Betyg och examensbevis
De ovan angivna dokumenten ska bifogas som word-filer eller pdf-filer. Ange referensnummer S-2012-1022 i ämnesraden!
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-1022
Ansökan kan skickas till e-postadress: ihallon@kth.se

Kontakt
Susanne Boij, sboij@kth.se
Hans Bodén, +46 8 790 80 21, hansbod@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, 08-790 70 58, lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1394914

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: