Controller med finansiell inriktning
Jämställdhetsmyndigheten / Controllerjobb / Göteborg
2025-05-02
Visa alla controllerjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Jämställdhetsmyndigheten i Göteborg Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Myndighetens uppgift är att samordna, följa upp och på olika sätt ge stöd inom jämställdhetens områden. Jämställdhetsmyndigheten är en hbtqi-strategisk myndighet, vilket innebär att myndigheten i sin verksamhet ska främja hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter.
Inom avdelningen för verksamhetsstöd ansvarar vi för alla processer av förvaltningsrättslig och verksamhetsnära karaktär på myndigheten. Det innefattar bland annat ekonomi, juridik, upphandling, registratur, IT, verksamhetsuppföljning, HR, statsbidrag och övriga administrativa processer. Avdelningen är indelad i fyra enheter: Ekonomienheten, Juridikenheten, HR-enheten och enheten för Statsbidrag.
Vi söker nu en controller med finansiell inriktning till Ekonomienheten!
Publiceringsdatum2025-05-02Dina arbetsuppgifterSom controller med finansiell inriktning är du en nyckelperson i arbetet med myndighetens ekonomistyrning, planering och uppföljning.
I rollen ansvarar du för att ta fram och analysera finansiell information som ligger till grund för strategiska beslut. Du presenterar ekonomiska analyser och resultat i organisationen på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Arbetet omfattar även medverkan i tertial- och årsbokslut samt andra återrapporteringar, liksom att vara ett stöd i det löpande ekonomiarbetet till chefer.
Ditt arbete bidrar till att säkerställa en korrekt och rättvisande ekonomisk redovisning, och du arbetar med att utveckla och förbättra våra processer för budget, medelsfördelning, uppföljning och prognoser. Du arbetar också i våra ekonomisystem och bidrar till att utveckla användningen av digitala verktyg för analys, uppföljning och rapportering.
Tjänsten innebär nära samarbete med kollegor inom ekonomienheten och med medarbetare på andra enheter i organisationen. Det ingår också att vara ett stöd i granskning och kvalitetssäkring av statsbidrag, vilket kan omfatta både ansökningar, redovisningar och uppföljning.
KvalifikationerKvalifikationer•
Akademisk examen inom ekonomi eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
•
Flerårig erfarenhet av arbete med ekonomi- och verksamhetsstyrning inom offentlig förvaltning.
•
Erfarenhet av revisionsarbete.
•
Goda kunskaper i att sammanställa texter och presentationer.
•
Mycket goda kunskaper i MS Office, särskilt Excel, Word och Outlook.
•
Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Meriterande
•
Erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet Agresso.
•
Erfarenhet av att arbeta med systemstöd för ekonomi- och verksamhetsuppföljning.
•
Erfarenhet av att granska statsbidrag.
Dina personliga egenskaperVi söker en controller som är strukturerad och lösningsorienterad med ett starkt intresse för redovisning och en god förståelse för ekonomiska flöden. Du är flexibel och serviceinriktad, vilket gör att du anpassar dig väl efter verksamhetens behov och levererar lösningar av hög kvalitet. Vidare är du van att arbeta i en regelstyrd miljö och har ett öga för detaljer utan att tappa helhetsperspektivet. Eftersom du kommer att samarbeta med kollegor från olika enheter är det också viktigt att du har en god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt, och kan förmedla komplexa ekonomiska frågor på ett begripligt sätt. Du trivs med att vara en stödjande funktion för verksamheten och bidrar gärna till att utveckla och förbättra processer för att skapa ett ännu mer effektivt arbete.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Anställningsinformation
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på Jämställdhetsmyndighetens kontor i centrala Göteborg. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Resor i tjänsten kan förekomma.
Arbetsprov kan förekomma i rekryteringsprocessen
Myndigheten erbjuder flera förmåner som fokuserar på hälsa och ett hållbart arbetsliv för alla åldrar, till exempel möjligheten att arbeta på distans, friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.
Praktisk information
Välkommen med din ansökan senast den 25 maj 2025.
Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vårt rekryteringssystem utan kontakta ansvarig på HR för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du nedan.
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Åsa Esaiasson, ekonomichef, 031-392 91 12. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Larsson, HR-generalist, 031-392 91 60. Fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Joanna Domachowska 031-392 91 19 och för ST Beatrice Löfström 031-392 91 04.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.
Ersättning Jämställdhetsmyndigheten tillämpar individuell lönesättning.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Jämställdhetsmyndigheten (org.nr 202100-6693),
https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/om-oss/jobba-hos-oss Jobbnummer 9315940