Controller

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2015-01-28
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Controller" (publicerad 2018-01-03) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför nästan 1,4 miljoner fondbyten och skickar ut 6,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 000 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensionen enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Inom Pensionsmyndigheten pågår ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete. Utvecklingsavdelningen har en central roll i detta arbete och ansvarar för att leda och driva myndighetens långsiktiga och strukturerade utveckling av kärnverksamheten mot en gemensam framtidsbild. Det innebär bland annat skifte i IT-stöd och arbetssätt liksom att realisera vårt uppdrag att ge Sveriges pensionssparare och pensionärer bättre information och service.

I avdelningens uppdrag ingår att ta fram och underhålla myndighetens framtidsbild, att driva och arbeta med konkretisering och genomförande av olika projekt och aktiviteter för att realisera framtidsbilden. Avdelningen ansvarar för myndighetens förvaltnings- och projektstyrning, inklusive metodik för att genomföra detta.

I uppdraget ingår också att utveckla regelverket för kärnverksamheten, att hålla samman och driva olika internationella frågor samt att säkerställa en betryggande kvalitet och kontroll i syfte att minska felaktiga utbetalningar. Avdelningen förvaltar myndighetens kvalitetsuppföljningsmodell och har det sammanhållande ansvaret för omvärldsbevakning.

Vi är idag cirka 60 medarbetare som arbetar på ett konsultativt och stödjande sätt och till stor utsträckning i projektform. All förändring sker i nära samverkan med de avdelningar och staber som berörs av förändringen. Arbetet innebär även stor samverkan med andra myndigheter och organisationer.

Controllern leder och samordnar planering, styrning, analys och uppföljning av utvecklingsavdelningens verksamhet och ekonomi. Målet är att säkra en god styrning, analys och uppföljning av verksamheten inom utvecklingsavdelningen, av förvaltningsportföljen samt av den strategiska projektportföljen.

Arbetsuppgifterna består bland annat av att:
• bistå avdelningsledningen med att ta fram underlag till myndighetens verksamhetsplan och budget
• följa upp och analysera avdelningens interna verksamhetsplan och ekonomi
• löpande ta fram prognoser som bland annat ger bättre kostnadseffektivitet
• samordnar arbetet gällande intern styrning och kontroll
• bistå i bemanningsplanering och uppföljning av tidrapportering
• delta i gemensamt controllerarbete för myndighetens verksamhetsplanering samt uppföljningsprocess

Publiceringsdatum
2015-01-28

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har relevant akademisk examen, gärna med ekonomisk eller samhällsvetenskaplig inriktning, och ett intresse för förändringsarbete. Du har minst 5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet som controller och besitter mycket god kunskap om ekonomiska samband, budget- och prognosarbete samt uppföljning. Du har flerårig erfarenhet av att driva och självständigt genomföra planering, analys och uppföljning av verksamheter inklusive ekonomi. Vidare har du erfarenhet av att arbeta med analyser och utredningar såväl självständigt som tillsammans med andra. Goda kunskaper i Verktyg som Excel, Powerpoint och Word är ett krav.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av verksamhetsstyrning inom statlig styrning och förvaltning. Meriterande är även om du behärskar ekonomisystemet Agresso.

Dina egenskaper
Som person är du initiativtagande och självgående. Du kan se mål och resultat i förhållande till kund och arbeta utifrån det. Rollen innebär nära samarbete med såväl andra avdelningar som externa aktörer. Det är därför viktigt att du har mycket god förmåga att samarbeta, kommunicera och har ett professionellt och konsultativt bemötande. Vidare är du analytiskt och har ett helhetsperspektiv. Du behärskar svenska i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personaliga egenskaper vid rekryteringen.

Övrig information
Pensionsmyndigheten arbetar för öppenhet och respekt på arbetsplatsen. Vi har ett inkluderande förhållningssätt och strävar mot långsiktigt hållbart arbetsliv med möjlighet att förena arbete och fritid.

För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta Mikael Sjöholm, tel. 010- 454 21 08.
Fackliga representanter: Karolina Larsson, SACO, 010-454 22 72 och Helena Blomkvist, ST, 010-454 28 53.
Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster

Välkommen med din ansökan!

Din ansökan vill vi ha senast den 18 februari.

Ange diarienummer PSL 2015-10 i din ansökan.

Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss alla samtal från säljare.

Arbetstider och omfattning
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-18
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2015-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2144901

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: