Chef Kund & Kommunikation till LF Västerbotten

Vedea AB / Marknadsföringsjobb / Umeå
2025-12-15


Visa alla marknadsföringsjobb i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Vindeln, Robertsfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vedea AB i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Vindeln, Robertsfors eller i hela Sverige

Med en ny vision och strategi förstärker vi nu vår organisation med en Chef Kund & Kommunikation. Vi söker en affärsorienterad och marknadsdriven person, med fokus på samverkan och att utveckla hållbara affärer. Är du den vi söker?
Vi erbjuder
Hos LF Västerbotten står ett hållbart arbetsliv i centrum och vår arbetsmiljö präglas av ett gott medarbetarskap, högt engagemang och stor tillit. Hos oss får du stor frihet att påverka - både verksamheten och vår utveckling. Du blir en del av en modig och affärsmässig kultur som vill framåt, och där du får vara med och göra verklig skillnad. Med en ny tydlig vision och strategi mot 2030 ligger vårt fokus på värdedriven tillväxt, vi satsar på partnerskap och investeringar, stärker vårt varumärke och arbetar för ett tryggt, livskraftigt och hållbart Västerbotten.
Din nya roll som Chef Kund & Kommunikation
Som Chef Kund & Kommunikation är du en del av bolagets ledning, och har det övergripande ansvaret för att skapa en kundcentrerad och marknadsdriven organisation där kundupplevelse, varumärke och kommunikation samverkar för att stärka LF Västerbottens position, tillväxt och konkurrenskraft. Du ansvarar för bolagets marknadsplan och den interna kommunikationen, samt driver arbetet med varumärkesstrategi och positionering. I rollen ingår även ett operativt ansvar för våra digitala kanaler och tillsammans med ditt team säkerställer du ett datadrivet arbetssätt, baserat på kundanalys och affärsnytta. Genom att leda och inspirera ditt team säkerställer du att kundens röst och varumärkets värde integreras i alla delar av verksamheten.
I rollen som Chef Kund & Kommunikation förväntas du initiera och driva strategiska förändringsinitiativ för att säkerställa bolagets anpassningsförmåga och framtida konkurrenskraft. Till din hjälp har du ett team av fem kompetenta medarbetare. Du utgår från Umeå och i nära samarbete med bolagets vd och ledning utvecklar och implementerar du bolagets långsiktiga kommunikations- och marknadsföringsstrategi.
Vem söker vi?
Du har relevant högskoleexamen, exempelvis inom marknad/kommunikation, samt flerårig erfarenhet från varumärkes- och kommunikationsarbete där analys i kombination med datadrivet arbete varit centralt. Du har bred kunskap och även intresse för digital marknadsföring och kundupplevelse. Din ledarerfarenhet kommer sannolikt från en strategisk roll som inkluderat resultat- och budgetansvar samt förändringsledning. Erfarenhet från liknande bransch ses som meriterande. Du uttrycker dig flytande på svenska i både tal och skrift.
Du är en inspirerande och kommunikativ ledare som skapar engagemang och trygghet, även i förändring. Du ser helheten, tänker långsiktigt och omsätter strategier till praktisk handling - alltid med kundens behov i fokus. Rollen som Chef Kund & Kommunikation förutsätter att du är både affärsorienterad och samarbetsinriktad. Att du proaktivt driver utveckling och förbättring som skapar hållbara värden för både verksamhet och kund, samtidigt som du motiverar och bygger förtroendefulla relationer genom ett nära och effektivt samarbete.
Om LF Västerbotten
LF Västerbotten är ett lokalt och kundägt bolag med Västerbotten som enda marknad. Vår filosofi är enkel - vi ägs av våra kunder och vi vill finnas nära dem och förstå deras behov. Vi erbjuder ekonomisk trygghet med tjänster kring bank, pension, försäkring och fastighetsförmedling under ett och samma tak. Våra kontor finns i Umeå, Skellefteå och Lycksele, vi har 150 000 kunder och drygt 250 medarbetare. Tillsammans med våra kollegor i de övriga 22 länsförsäkringsbolagen bildar vi en rikstäckande federation med ett av Sveriges starkaste varumärken. Läs gärna mer om oss via www.LFvasterbotten.se
Din ansökan
LF Västerbotten samarbetar i denna rekrytering med Vedea rekrytering och Åsa Holmström, 072-050 52 80. Det går även bra att kontakta vd Catharina Gehrke, 070-860 34 62, catharina.gehrke@LFvasterbotten.se. Välkommen med din ansökan, märkt Chef Kund & Kommunikation, senast den 11 januari via www.vedea.se/CV.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-11
http://www.vedea.se/cv

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Chef Kund & Kommunikation".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Vedea AB (org.nr 556909-3544)
903 28  UMEÅ

Kontakt
Verkställande direktör
Catharina Gehrke
catharina.gehrke@LFvasterbotten.se
070-860 34 62

Jobbnummer
9644431

Prenumerera på jobb från Vedea AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vedea AB: