Bostadsanpassningshandläggare
Ljungby Kommun, Socialförvaltningen / Sjukgymnastjobb / Ljungby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla sjukgymnastjobb i Ljungby,
Älmhult,
Hylte,
Alvesta,
Värnamo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ljungby Kommun, Socialförvaltningen i Ljungby I Ljungby kommun är vi öppna, vi är framåt och vi vill. Det betyder att vi håller vad vi lovar, löser problem tillsammans, är modiga och kreativa och har service i fokus. Hos oss hittar du Sveriges viktigaste jobb och ett av dem kan nu bli ditt.
I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans! Vill du vara med?
Besök oss gärna på
www.ljungby.se/jobb Publiceringsdatum2017-06-02ArbetsuppgifterUppdraget som handläggare för bostadsanpassningsbidrag ingår i Socialförvaltningen i Ljungby kommun. Arbetet består i att handlägga, utreda och fatta beslut om bidrag utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Denna lag har till ändamål att genom bidrag till anpassning av bostäder ge personer med funktionshinder möjlighet till ett självständigt liv i eget boende.
Besluten fattas efter lagen om bostadsanpassningsbidrag samt boverkets föreskrifter och praxis. I rollen ingår att göra hembesök i hela kommunen hos personer i alla åldrar med olika funktionsnedsättningar. Du kommer att bistå med information, rådgivning och förslag till anpassningsåtgärder. Du har ett nära samarbete med personer i behov av hjälp och deras närstående.
Arbetet innebär myndighetsutövning. Det ingår också att hantera fakturor och utbetalning av bidrag. I rollen som handläggare har du mycket kontakter, inte bara med funktionshindrade personer och dess närstående, utan också med externa samarbetspartners.
Tjänsten kan komma att kombineras med andra uppdrag inom socialförvlatningen
KvalifikationerUtbildning inom byggtekniskt område eller legitimerad arbetsterapeut/sjukgymnast med erfarenhet inom området.
Erfarenhet av handläggning av bostadsanpassning och Plan- och bygglagen är meriterande.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet, flexibilitet, noggrannhet och god samarbetsförmåga. Tjänsten innebär hembesök och kundkontakter vilket förutsätter att du är intresserad av möten med människor och har god empatisk förmåga. Som person är du öppen, effektiv och ansvarstagande. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper.
Arbetet som handläggare av bostadsanpassningsbidrag innebär stor självständighet och eget ansvar, vilket förutsätter att du har förmåga att driva egna processer med ett bra omdöme.
För att lyckas i den här rollen är det viktigt att du är självgående och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Eftersom du kommer att träffa människor som har behov av hjälp är det viktigt att du kan sätta dig in i deras situation och har förmågan att anpassa dig efter den. Vi ser det som en självklarhet att du har en god kommunikativ förmåga, både i tal och skrift. Du väger samman komplex information och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. I ditt dagliga arbete planerar, organiserar och prioriterar du arbetet på ett effektivt sätt.
Körkort krävs, datavana
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.
Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. 80-100% Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-07-31
Ange följande referens när du ansöker: A677070
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktEwa la Fleur Erikson
ewa.la-fleur-eriksson@ljungby.se 0372-78 98 06
FöretagLjungby kommun, Socialförvaltningen
AdressLjungby kommun, Socialförvaltningen
Ljungby
34183 Ljungby
KontorsadressOlofsgatan 9 34183 Ljungby
Jobbnummer 3534979
Observera att sista ansökningsdag har passerat.