Biträdande enhetschef inom myndighet

Sigtuna kommun, Myndighetsenheten VON / Administratörsjobb / Sigtuna
2025-03-10


Visa alla administratörsjobb i Sigtuna, Österåker, Håbo, Upplands-Bro, Upplands Väsby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sigtuna kommun, Myndighetsenheten VON i Sigtuna

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

Vård- och omsorgsförvaltningen ger service, stöd, vård och omsorg till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ansvarar för myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning. Förvaltningen bedriver verksamhet inom äldreomsorg, LSS, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, anhörigstöd och myndighetsutövning. Allt arbete utförs med invånaren i fokus med utgångspunkt i värdegrunden; bemötande, delaktighet, förtroende och trygghet. Tillsammans gör vi varandra bra och arbetar för att uppnå vård- och omsorgsförvaltningens vision livskvalitet hela livet.

Publiceringsdatum
2025-03-10

Arbetsuppgifter
Enheten arbetar med myndighetsutövning inom områdena LSS, socialpsykiatri och äldre. Du ingår i en ledningsgrupp inom enheten tillsammans med enhetschef och en annan biträdande enhetschef, där ni arbetar för att utveckla verksamheten, säkerställa samsyn och främja samarbete. De biträdande enhetscheferna på enheten har olika inriktningar men förväntas samverka, stödja och täcka upp för varandra vid behov.

Som biträdande enhetschef inom avdelningen för myndighetsutövning äldre ansvarar du för att leda och fördela det dagliga arbetet inom enheten, handleda och stödja biståndshandläggare samt fatta beslut enligt gällande delegation.

Avdelningen för myndighetsutövning äldre ansvarar för utredningar och uppföljning av insatser enligt aktuell lagstiftning. I rollen som biträdande enhetschef driver du processer framåt och arbetar aktivt med att utveckla och förbättra verksamheten. Just nu står avdelningen inför en del förändringar, där en genomlysning av handläggarnas arbetssätt har påbörjats. Syftet är att utveckla arbetssätten för ökad kvalitet och för att förebygga välfärdsbrottslighet.

I ditt uppdrag ingår även att hålla dig uppdaterad om förändringar i lagstiftning som påverkar verksamheten. Du kommer också att arbeta med samverkan och informationsutbyte med samarbetspartners och andra verksamheter.

I uppdraget ingår också:

* Att delta i introduktionen av nya medarbetare
* Ansvara för ärendedragning
* Vara medhandläggare vid komplexa och svåra ärenden
* Säkerställa att myndighetsutövningen följer gällande lagstiftning, delegationsordning, riktlinjer och rutiner
* Vid behov föredra individärenden vid nämndens arbetsutskott
* Vissa administrativa uppgifter, som till exempel fakturahantering och statistikutdrag

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Erfarenhet av att arbeta i en arbetsledande roll inom myndighetsutövning samt erfarenhet av förändringsledning är meriterande. Goda språkkunskaper i svenska i tal och skrift är en förutsättning för arbetet. Vi ser gärna att du har kunskap om IBIC och Lifecare. Som verksamhetsledare skapar du engagemang och delaktighet i vardagen och ser framgångsfaktorn i att kommunicera på ett klart och tydligt sätt. För att lyckas i rollen krävs också en god förmåga till omvärldsbevakning för att möta de förändringar som sker.

Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du har lätt för att fatta beslut baserat på tillgänglig information och agerar därefter. Du är trygg i din roll, har ett stabilt förhållningssätt och kan hantera utmaningar. Du har god förståelse för ekonomiska samband och vet vad som krävs för att hålla verksamheten inom budgetramar. Du är flexibel och ser möjligheter i förändringar, samtidigt som du tar initiativ och driver aktiviteter för att uppnå resultat och mål. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Intervjuer sker löpande under ansökningstiden, så varmt välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev.

Under rekryteringsprocessen kan tester och arbetsprov förekomma. Dessutom genomförs ekonomisk och juridisk bakgrundskontroll på slutkandidaten som en del i Sigtuna kommuns trygghets- och säkerhetsarbete. Blir du vår slutkandidat kommer du att få mer information och kontrollen görs givetvis med ditt samtycke.

Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C239638".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sigtuna kommun (org.nr 212000-0225)

Arbetsplats
Sigtuna kommun, Myndighetsenheten VON

Kontakt
HR-partner inriktning rekrytering
Nora Jansson
nora.jansson@sigtuna.se

Jobbnummer
9209176

Prenumerera på jobb från Sigtuna kommun, Myndighetsenheten VON

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sigtuna kommun, Myndighetsenheten VON: