Biståndshandläggare till funktionsstöd, vikariat

Strängnäs kommun, Myndighet / Administratörsjobb / Strängnäs
2025-10-01


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet i Strängnäs

Som biståndshandläggare hos oss får du ett meningsfullt arbete genom att stötta människor med funktionsnedsättning till ett självständigt och värdigt liv. Vi söker dig som vill bidra till att skapa ett tryggt och inkluderande samhälle.

Utredningsenheten funktionsstöd tillhör socialkontoret och tillhör från 1 januari 2025 verksamhetsområdet Funktionsstöd. På enheten arbetar nio medarbetare; en enhetschef, en gruppledare, fem biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, en handläggare som arbetar med färdtjänst och riksfärdtjänst samt en bostadsanpassningsbidragshandläggare.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. I uppdraget ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.

Vi har ett nära ledarskap och erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas. Du erbjuds friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid.

Vi söker nu dig som vill arbeta som vikarierande biståndshandläggare inom LSS och socialpsykiatri.

Publiceringsdatum
2025-10-01

Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare hos oss kommer du att informera om verksamheten, ta emot ansökningar, bedöma behov samt utreda rätten till insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) eller Socialtjänstlagen (SoL). Det gäller personer i alla åldrar som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionsnedsättningar har behov av stöd för en fungerande vardag. I arbetet ingår även att arbeta med rådgivning, planering, samordning och uppföljning av beslut. Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga biståndshandläggare samt arbetsledning.

Arbetet innebär att du har kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du gör även hembesök och kommer ha tät kontakt med våra samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen. Eftersom arbetet ofta innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.

I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga vårt arbete. Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva och utifrån IBIC som metod.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller beteendevetare eller har annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, alternativt är i slutfasen av din utbildning.
• goda kunskaper om aktuell lagstiftning och myndighetsutövning.
• giltigt körkort med B-behörighet, då vissa möten sker i brukarens hem eller på annan plats.
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.

Vi ser det som meriterande om du har:
• erfarenhet av myndighetsutövning och har arbetat som biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri.
• erfarenhet av biståndsbedömning enligt IBIC.
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva samt i kommunikationssystemet Cosmic link.
• erfarenhet och kunskap om målgruppen personer med funktionsnedsättningar.

Som person söker vi dig som har förmågan att:
• ha många processer igång samtidigt.
• vara flexibel och ha lätt för att ställa om och göra omprioriteringar i ditt arbete.
• kommunicera och skapa förtroende i din roll hos såväl brukare som anhöriga och samarbetspartners.
• arbeta självständigt men också är en utpräglad lagspelare.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet. vidare är du engagerad, driven och tar stort ansvar för ditt arbete.

Låter detta spännande? Du är varmt välkommen in med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm som nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare.

Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka.

Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre.

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare.

Ansökningsprocess och personuppgiftshantering
• Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
• Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
• Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida.

Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "278/25".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365), https://www.strangnas.se/arbete-och-foretagande/arbete-och-karriar/jobba-hos-oss/vi-erbjuder-dig

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Myndighet

Kontakt
Enhetschef
Maria Andersson
0152 291 29

Jobbnummer
9535436

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Myndighet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet: