Biståndshandläggare SoL LSS
Stockholms Stad, Kungsholmen SDF, Biståndshandläggning funktions / Administratörsjobb / Stockholm
2017-12-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare SoL LSS" (publicerad 2019-02-08) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms Stad, Kungsholmen SDF, Biståndshandläggning funktions i Stockholm Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Kungsholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 14 stadsdelsförvaltningar och omfattar de tre öarna Kungsholmen, Lilla Essingen och Stora Essingen.
Inom stadsdelsförvaltningen arbetar ca 1200 medarbetare, som ansvarar för bland annat äldreomsorg, förskola, socialtjänst, omsorg om personer med funktionsnedsättning och stadsmiljö. Tillsammans arbetar vi för att ständigt utveckla våra verksamheter och ge bra service till alla som lever sitt liv på Kungsholmen och Essingeöarna.
Arbetsplatsbeskrivning
Vi söker nu ytterligaren en biståndshandläggare till vår enhet.
Hos oss får du chansen att arbeta på en liten enhet där utveckling och förbättringsarbete står i fokus. Vi söker dig som tycker att det känns spännande att få vara med att driva detta arbete.
Hos oss får du ett jobb som är omväxlande och där den ena dagen inte är den andra lik. Vi satsar på dig som arbetar hos oss genom att erbjuda kontinuerlig kompetensutveckling och en rimlig arbetsbelastning. Som ett led i vårt utvecklingsarbete finns det möjlighet för dig att fördjupa dig i områden som du brinner lite extra för, såsom exempelvis MI, Våld i nära relationer eller barnrättsperspektivet inom socialtjänsten.
När du börjar hos oss erbjuder vi dig en introduktion anpassad efter dina behov och förutsättning. Du kommer även att få möjlighet att delta i extern handledning tillsammans med dina kollegor.
Enheten för personer med funktionsnedsättning är en av flera enheter inom förvaltningens Socialtjänstavdelning. Enheten består för närvarande av sju biståndshandläggare, en administrativ assistent, en kontaktsekreterare, en biträdande enhetschef samt en enhetschef. Vår målgrupp är personer i åldrarna 0-65 år med olika typer av funktionsnedsättningar och en tillhörighet i stadsdelen.
Arbetsplatsen är belägen i öppna kontorslokaler på Lindhagensgatan 76, med närhet till goda kommunikationer. Lokalerna bidrar till en god gemenskap och samverkan mellan enheterna. För den som så önskar finns möjlighet att i viss mån arbeta hemifrån. Vi har även personalförmåner i form av flexarbetstid samt friskvård som bland annat innefattar subvention av träningskort.
Publiceringsdatum2017-12-29Dina arbetsuppgifterEnheten arbetar utifrån uppdraget att genom väl utredda och målformulerade biståndsinsatser stödja och stärka vår målgrupps förmåga till ett självständigt liv. Verksamheten bedrivs utifrån politiska mål, övergripande lagstiftning, rättspraxis samt lokala riktlinjer. Som biståndshandläggare på Enheten för personer med funktionsnedsättning arbetar du med att utifrån fastställda utredningsinstrument handlägga ansökningar om bistånd enligt SoL, LSS och Lagen om riksfärdtjänst. Målgruppen är personer med fysiska och/eller kognitiva funktionsnedsättningar i åldern 0-65 år. Arbetet innebär mycket enskilt arbete på såväl kontoret som på olika vårdinstitutioner och i enskildas hem. Du fattar egna beslut om insatser på delegation alternativt förarbetar utlåtanden som läggs fram för chef, nämnd eller domstol. Tjänsten innebär stora krav på god samverkan och förhandlingsförmåga både internt och extern. Exempel på externa samverkansparter är försäkringskassa, landsting, privata vårdbolag, arbetsförmedling och andra kommuner.
Stora delar av arbetet fokuserar på kvalificerad uppföljning av beslutade insatsers resultat utifrån överenskomna insatsmål. Stor vikt läggs också vid medveten budgetuppföljning och kostnadsmedvetenhet utifrån politiskt fattade beslut. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår egen verksamhet och du förväntas ta aktiv del i detta genom deltagande i olika arbetsgrupper och enskilda uppdrag.
KvalifikationerDu har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms som likvärdig av arbetsgivaren.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Då du ofta möter människor i kris är det viktigt att du kan se möjligheter, förmedla hopp och kommunicera på ett respektfullt sätt. Eftersom du arbetar med människor vars behov, förmågor och förutsättningar kan se mycket olika ut är det viktigt att du är flexibel och värdesätter olikheter.
Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift samt kunna anpassa din kommunikation utifrån den du möter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet vid valet av ny medarbetare.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Det är även meriterande om du tidigare har dokumenterat i Stockholm stads verksamhetssystem Paraplyet samt arbetat med bedömningsinstrumentet DUR.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Snarast eller efter överensommelse tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-01-12
Ange följande referens när du ansöker: 2017/8818
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnna Ljungquist 0850808424
FöretagStockholms Stad, Kungsholmen SDF, Biståndshandläggning funktions
AdressStockholms Stad, Kungsholmen SDF, Biståndshandläggning funktions
Lindhagensgatan 76
10028 Stockholm
KontorsadressLindhagensgatan 76
Jobbnummer 3878488
Observera att sista ansökningsdag har passerat.