Biståndshandläggare
Enköpings kommun Vård och omsorg / Administratörsjobb / Enköping
2025-05-15
Visa alla administratörsjobb i Enköping,
Knivsta,
Håbo,
Strängnäs,
Västerås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Enköpings kommun Vård och omsorg i Enköping,
Västerås,
Uppsala,
Vallentuna eller i
hela Sverige Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?
Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbwebbplats:
https://enkoping.se/jobbInom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi enligt det salutogena förhållningssättet för att ta tillvara och stärka de resurser personer har. Vi ansvarar för äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättningar. Som medarbetare hos oss arbetar du nära människor för att skapa en meningsfull och trygg vardag.
Publiceringsdatum2025-05-15ArbetsuppgifterI rollen som biståndshandläggare handlägger du ärenden enligt Socialtjänstlagen, SoL. Du utreder, beslutar och följer upp enligt metodiken IBIC, Individens behov i centrum. Det du utreder är bland annat hjälp i hemmet, korttidsvistelse och särskilt boende med flera insatser. Det ingår i din myndighetsutövning att utreda om behoven kan tillgodoses på annat sätt, om insatsen behövs för att uppnå en skälig levnadsnivå och att tydliggöra det individuella behovet. I utredningsarbetet behöver du vara lyhörd, skapa en god kontakt med omsorgstagare, samverka med anhöriga och andra yrkeskategorier både externt och internt. I uppdraget som biståndshandläggare ingår bland annat att:
Att ta emot ansökningar enligt SoL, utreda och utifrån resultatet av din utredning fatta ett beslut om lämpliga insatser eller ett beslut om avslag.
Uppföljning av beslut och beviljade insatser i samverkan med kund och utförare.
Identifiera behov av samordning och kalla till eller delta i SIP-möten för samverkan med hälso- och sjukvård samt andra enheter inom kommunen.
Ge relevant information och vägledning inom ramen för vår serviceskyldighet.
Vi söker dig som är van vid att samarbeta men andra professioner men också van vid att ta egna initiativ. Du är lösningsorienterad och kan hantera utmaningar på ett konstruktivt och flexibelt sätt. Din personlighet är viktig och du bör ha en fallenhet för att bygga relationer då du kommer att ha många samverkanspartners, både internt och externt. Du måste tycka om att arbeta i team men också att arbeta självständigt. Du bidrar till vårt team genom att vara öppen, inkluderande och positiv med ett gott humör, även under press. Du behöver vara duktig på att arbeta strukturerat och rättssäkert, att göra prioriteringar i arbetet samt tycka om att skriva utredningar. Du vill bidra till verksamhetens utveckling samt arbeta för att vi tillsammans ska uppnå våra mål.
Kvalifikationer * Socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
* Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS och/eller SoL.
* Som person bidrar du med lugn och kan arbeta mot uppsatta mål. Du är flexibel, driven och har en god förståelse för lagkrav och att förhålla dig till dem. Du är bra på att prioritera och planera, samt har en förmåga att se till helheten. Du kan sätta dig in i andra människors perspektiv och har förmåga att leda teamet i en utpekad riktning.
* För denna tjänst krävs B-körkort.
* Rekryteringen sker löpande så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Provanställning kan komma att tillämpas.
ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.
Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom Vård och omsorgsförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år.
Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/Om du ska arbeta med barn med funktionsnedsättning inom LSS ska du beställa det här utdraget:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/Vi använder verksamhetssystemet Life Care. Av säkerhetsskäl kräver Life Care att alla som använder systemet loggar in med e-legitimationen Freja eID+. För att du som anställd ska kunna använda systemet behöver du skaffa Freja eID+. Du får mer information vid en eventuell intervju.
Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.
För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/underwebbar/jobb-och-karriar-i-enkoping/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess.htmlVi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-05-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C255044".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Enköpings kommun (org.nr 212000-0282)
Arbetsplats Enköpings kommun Vård och omsorg
Kontakt Enhetschef
Jenny Andersson
jenny.andersson.d@enkoping.se 0171-627592 Jobbnummer 9341210