Biståndshandläggare

Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd / Administratörsjobb / Strängnäs
2015-04-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare" (publicerad 2016-05-16) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd i Strängnäs

Strängnäs kommun utvecklar individen, verksamheten och samhället! Våra 2 300 medarbetare verkar i en dynamisk organisation som gärna prövar nya vägar för att nå sina mål.
Kommunens 33 800 invånare bor i attraktiva tätorter som Strängnäs, Mariefred, Åkers Styckebruk och Stallarholmen, eller i mindre orter med landsbygdskaraktär. Till Stockholm tar du dig på mindre än en timme.

Verksamheten Myndighet och bistånd ansvarar för utredning, bedömning, beslut och uppföljning enligt gällande lagstiftning samt kommunala riktlinjer. Strängnäs kommun tillämpar lagen om valfrihet (LOV) inom hemtjänstens område. I dagsläget finns avtal med 7 privata utförare.

Vi möter våra medborgare med adekvat information, gör kvalitativa utredningar och bedömningar samt fattar rättsäkra beslut. Vi arbetar utifrån ett nära chefs- och ledarskap och vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling.

Idag är vi tjugo medarbetare. Vi arbetar med biståndsbedömningar inom äldreomsorgen och funktionsnedsatta och vi beslutar om bostadsanpassningsbidrag samt utfärdar tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst. I verksamheten finns också ett vårdplaneringsteam.

VILL DU VARA MED OCH UTVECKLA MYNDIGHETSUTÖVNINGEN INOM ÄLDREOMSORGEN?

För att nå långsiktig ekonomisk hållbarhet med hög kvalitet och trygghet för brukare och anhöriga söker vi engagerade medarbetare som gillar utmaningar och att tänka både utanför och innanför boxen!

Välkommen till vårt gäng med kompetenta och engagerade medarbetare!!

Publiceringsdatum
2015-04-09

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av att utreda behov och fatta beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen, medverka i planering och uppföljning av beslutade insatser samt att samarbeta med utförare och berörda myndigheter.
Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete för ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga.

Att arbeta inom myndighet och bistånd i Strängnäs kommun är ett omväxlande och stimulerande arbete i en lärande organisation. Vi arbetar efter ledorden rättsäkerhet, kvalitet, tillgänglighet och samverkan.

Vi är en del i en värdegrundsstyrd organisation och implementerar leanfilosofin i den kommunala organisationen.

Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

Socionomexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig

För att vara framgångsrik i rollen som biståndshandläggare ser vi att du:
• har goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
• har förmågan att driva flera komplexa utredningar samtidigt
• är snabblärd och flexibel i din planering
• är en god kommunikatör och skapar förtroende för din roll hos såväl omsorgstagare som anhöriga och samarbetspartners
• är en utpräglad lagspelare som också har förmåga att arbeta självständigt
• har god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift
• är engagerad, har drivkraft och är ansvarstagande

Giltigt körkort med B-behörighet erfordras.

Erfarenhet av biståndsbedömning är meriterande samt erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper

ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Arbetstiden är rökfri Tidsbegränsad anställning, tillträde: Snarast efter överenskommelse, upphör: 2016-02-29 .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-04-26
Ange följande referens när du ansöker: 90/15
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Maria Jäderlund, verksamhetschef 0152 295 84
Marianne Svensson, samordnare 0152-290 54
Stefan Öhlund, personalvetare 0152-29162

Facklig kontakt
Barbro Karlsson, Vision 0152-291 91
Charlotte Wagner, SSR 0152-29638

Företag
Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd

Adress
Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd
Nygatan 10.
64580 Srängnäs

Kontorsadress
Nygatan 10 Strängnäs

Jobbnummer
2239985

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd: