Bistånds- och socialpsykiatrihandläggare
Nykvarns Kommun / Administratörsjobb / Nykvarn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Nykvarn,
Södertälje,
Gnesta,
Ekerö,
Salem eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Nykvarns Kommun i Nykvarn,
Upplands Väsby,
Täby eller i
hela Sverige Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 12 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?
Vi på kontoret Välfärd och service är stolta över att göra skillnad i det lilla och stora. Korta beslutsvägar, nära till brukare och engagerade medarbetare gör det möjligt för var och en att bli specialist inom just sitt område. Vi utvecklas och förbättras ständigt och tar ansvar genom att ge rätt insats till rätt person i rätt tid.
På vuxenenheten är vi 13 medarbetare fördelade i tre grupper. En socialsekreterare arbetar med myndighetsutövning för missbruk, en arbetsmarknadskonsulent, våld i nära relationer, fyra socialsekreterare jobbar med ekonomiskt bistånd, fem biståndshandläggare varav två som jobbar med LSS och socialpsykiatri och tre med äldre. Vi har en förste socialsekreterare för biståndshandläggarna och en samordnare för ekonomiskt bistånd. Gemensamt för oss alla är att vi är engagerade medarbetare som trivs ihop och månar om både våra klienter och varandra.
Vi har nyligen implementerat åldersindelning mellan LSS och Äldre där LSS handläggarna jobbar med åldrarna 1-65 och äldrehandläggarna jobbar med åldrarna 66 och uppåt. Detta innebär att som biståndsbedömare LSS tar du emot alla ansökningar som är under 65 år. Vi utreder enligt IBIC i verksamhetssystemet Lifecare och erbjuder regelbundna ärendedragningar i grupp och enskilt. I Nykvarn satsar vi på att undvika stuprör genom att prestigelöst använda varandras kompetenser och effektivisera hur våra resurser ska kunna nå så många som möjligt som har behov av dem.
Bistånds- och socialpsykiatrihandläggare
Publiceringsdatum2024-10-22Dina arbetsuppgifterRollen som biståndshandläggare är betydelsefull och mångfacetterad. Vår målgrupp är kommuninvånare som har behov av stöd utifrån gällande lagstiftning. Vårt uppdrag är att utreda och besluta om individuellt behovsprövat bistånd samt att följa upp beviljade insatser enligt lagen om stöd och service för vuxna och barn med funktionsnedsättning samt SoL-insatser som hemtjänst och trygghetslarm o.s.v. Hos oss finns ett stort engagemang, en stolthet över det arbete vi utför och vi strävar ständigt efter att utvecklas och förbättra vår verksamhet. I dialog med den enskilde arbetar du för att hitta en lösning för den unika individen utifrån socialtjänstens ansvar. Som biståndshandläggare kommer du att arbeta utifrån bland annat Socialtjänstlagen och dokumentationsföreskrifterna. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär myndighetsutövning. Du är med att utveckla verksamheten på enheten utifrån lagar och behov. Vård och omsorgsnämnden har ett tydligt fokus att arbeta för att ge kommuninvånare bästa möjliga stöd på hemmaplan, vår uppfattning är att detta bäst sker genom samverkan mellan våra enheter och andra aktörer runt individen. Att vara flexibel i att hitta de bästa lösningarna för de individer du arbetar med i samverkan med andra, kommer därför att vara en viktig del i ditt arbete.
Övrig information
Vi erbjuder friskvårdsbidrag och friskvårdstimme. Vi har 39 timmars arbetsvecka med möjlighet till flex. Det finns möjlighet till gratis parkering. Vi erbjuder kompetensutveckling i en annan utsträckning än vad andra större kommuner gör utifrån att vi är en enhet som förvaltar mer än fem områden inom socialtjänsten. Vi erbjuder dig stöd i det dagliga arbetet av kollegor, genom extern handledning och ett nära chefsstöd.
Nykvarns kommun är ett finskt förvaltningsområde och vi ser det som meriterande om du talar finska.
KvalifikationerKrav för rollen:
Du har socionomexamen.
Du har körkort (då möten med vårdtagarna sker främst i bostaden eller på sjukhus).
Du har god förmåga att dokumentera skriftligt och kommunicera muntligt.
Du har förmågan att fatta beslut under tidspress.
Du har förmågan att fatta beslut med tillgång till begränsad information.
Du är flexibel och har förmåga att ha en helhetssyn.
Du behöver ha förmågan att arbeta mot tydliga mål.
Meriterande:
Du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten.
Du har erfarenhet av dokumentationssystemen Life Care och Procapita.
För att trivas i rollen:
har du intresse av myndighetsutövning inom socialtjänsten.
har du en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad då arbetet innebär många interna och externa kontakter.
gillar du att arbeta i en verksamhet där det händer mycket och där det kan gå fort.
har du ett intresse av att omvärldsbevaka och anpassa ditt arbete utifrån ny rättspraxis.
Ansökan
Välkommen till en arbetsplats där vi gör skillnad!
Läs mer här
Vår hemsida
https://nykvarn.se Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-11-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "80:2024:035".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Nykvarns kommun (org.nr 212000-2999)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Kontakt Enhetschef
Fariba Roosta
Jobbnummer 8971010
Observera att sista ansökningsdag har passerat.