Beslutsfattare till tillståndsenheten i Boden
Migrationsverket, Operativ verksamhet, Region nord / Administratörsjobb / Boden
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Boden,
Luleå,
Älvsbyn,
Piteå,
Kalix eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Migrationsverket, Operativ verksamhet, Region nord i Boden,
Skellefteå,
Umeå,
Sundsvall,
Gävle eller i
hela Sverige På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgifter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!
Vi söker beslutsfattare till tillståndsenheten i Boden.
Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk arbetsmiljö där ständiga förbättringar och mötet med människor står i fokus.
På tillståndsenheten arbetar personer inom olika yrkeskategorier såsom migrationsassistenter, migrationshandläggare, beslutsfattare och teamledare. Enhetens arbete består främst av att fatta beslut i ärenden för personer som vill flytta till eller besöka någon i Sverige. Enheten arbetar också med ett stort serviceuppdrag som innebär att ge service och vägleda personer som har ett ärende hos Migrationsverket eller andra intressenter.
Vad gör en beslutsfattare?
Som beslutsfattare ger du stöd och utvecklar dina kollegor i rättslig tillämpning, sakfrågor och utredningsmetodik. Du identifierar och analyserar utvecklingsområden och tar fram förbättringsförslag. För enhetens räkning inhämtar och upprätthåller du kunskap samt bevakar standards, riktlinjer och praxis.
Du granskar och beslutar i ärenden med stöd av lagar och förordningar. Besluten du fattar har rättslig verkan för enskilda personer och påverkar deras rätt till förmåner, rättigheter och skyldigheter. Du utreder och beslutar även i egna ärenden. Du hanterar överklaganden och följer upp ärenden i samband med föredragningar för att säkerställa en hög rättslig kvalitet. I arbetsuppgifterna ingår att göra sekretessbedömningar inför att uppgifter lämnas ut samt att administrera akter och handlingar i ärenden. Du arbetar även med att vägleda och ge service till personer som har ett ärenden hos Migrationsverket och till andra intressenter som har frågor av olika slag. Du har också ett visst ansvar i enhetens ärendehantering.
Möjlighet till distansarbete finns, i överenskommelse med chef, upp till 49% av arbetstiden.
Vem är du?
Du har en god samarbetsförmåga, är lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du förstår komplicerade språkliga underlag, talade och skrivna, och du producerar egna dokument av hög kvalitet. Du tar ansvar för dina uppgifter och strukturerar självständigt upp ditt arbete. Du har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du är tydlig och anpassar sättet att förmedla ditt budskap efter mottagaren.
I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet.
Du som söker har
- Akademisk utbildning om minst 120hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning
- Några års aktuell erfarenhet av att handlägga kvalificerade förvaltningsrättsliga ärenden
- Aktuell erfarenhet av ärendehantering enligt tillämplig lagstiftning
- God kunskap i förvaltnings- och utlänningslagen
- God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Goda kunskaper i Officepaketet
Det är meriterande om du har
- Erfarenhet av att förmedla kunskap inom rättslig tillämpning
- Erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet
- Erfarenhet av asylprövning och prövning av förlängningsärenden
Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare
Arbetstider: Kontorsarbetstid
Placering: Boden
Tillträde: snarast enligt överenskommelse
Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Formaner-och-villkor.html.Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 26 januari 2024. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.
_________________________________________________________________________________________________________
Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På
https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.
Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.
Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se:
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.htmlMigrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Ersättning individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-01-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2024-445".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Migrationsverket (org.nr 202100-2163)
Arbetsplats Migrationsverket, Operativ verksamhet, Region nord
Kontakt Anna Gunnelbrand
010-4858187 Jobbnummer 8386597
Observera att sista ansökningsdag har passerat.