Avtalsjurist fastighetsfrågor - utveckling och förvaltning av hyresavtal

Regeringskansliet / Juristjobb / Stockholm
2025-03-05


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Ekerö, Uppsala eller i hela Sverige

Fastighets- och logistikenheten, Utrikesdepartement
Vill du bidra till utveckling och förvaltning av hyresavtal för lokaler som används av svenska utlandsmyndigheter; ambassader och generalkonsulat? Då kan vi erbjuda dig ett stimulerande uppdrag i en global kontext.

Din arbetsdag - utveckla och förvalta hyresavtal
Fastighetsenheten ansvarar för lokal-, logistik-, inrednings- och säkerhetstekniska frågor vid samtliga svenska utlandsmyndigheter. Enheten består av cirka 25 medarbetare. I enhetens uppdrag ingår att förvalta hyresavtal för utlandsmyndigheternas lokaler (kanslier och chefsbostäder), totalt ca 200 hyresavtal. Lokalerna hyrs antingen av Statens Fastighetsverk (SFV) eller av lokala fastighetsägare i utlandet. Enheten söker nu en avtalsjurist med ansvar för utveckling och förvaltning av dessa hyresavtal. I rollen som avtalsjurist blir du en central del i enhetens arbete med att driva hyresförhandlingar, vidareutveckla processer och arbetssätt för avtalsförvaltning. Du kommer att vara enhetens kontaktperson vad gäller hyresavtalsfrågor gentemot SFV och utlandsmyndigheterna. Du kommer också att ges möjlighet att arbeta med andra frågor på fastighetsområdet.

I din roll kommer du att:

• bidra till utveckling av enhetens hyresavtal och avtalsförvaltning, inkl. förvaltning och utveckling av systemstöd
• planera, koordinera och genomföra avtalsuppföljning på en övergripande nivå, samt aktivt följa upp och säkerställa goda villkor i enskilda avtal.
• självständigt handlägga löpande hyresavtalsfrågor
• hyresförhandla med SFV avseende statsägda objekt samt hantera andra överenskommelser med SFV inom fastighetsområdet
• bistå utlandsmyndigheterna i hyresförhandlingar med lokala fastighetsägare
• ansvara för årliga marknadsanalyser av hyresobjekt aktuella för omförhandling
• ansvara för enhetens hyresbudget inkl. beräkning av prognoser
• vara ett stöd till enheten i andra juridiska frågor som kan uppkomma
• bistå, där så bedöms nödvändigt, i enhetens upphandlingsarbete

Publiceringsdatum
2025-03-05

Bakgrund
Du har högskole-/universitetsutbildning inom juridik eller ekonomi med inriktning mot fastighetsjuridik och/eller avtalsrätt eller motsvarande kunskap inhämtad på annat sätt. Rollen kräver minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet. Du har dokumenterad erfarenhet av att förvalta hyresavtal och hyresförhandla. Du har goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som i skrift samt goda kunskaper i Office-paketet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med budget eller prognosarbete för hyresavtal. Erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet, internationellt arbete och kännedom om utrikesförvaltningens verksamhet är meriterande, liksom projektledarerfarenhet.

Dina egenskaper - en lagspelare!
Du bör ha god samarbetsförmåga kombinerat med integritet och gott omdöme. Du är duktig på att driva, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt och uthålligt sätt. Du är ansvarstagande, strukturerad, analytisk, kvalitetsmedveten, noggrann, lösningsorienterad och kan anpassa dig till förändrade förutsättningar och nya miljöer samt har ett högt säkerhetsmedvetande. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.

Övrig information
Anställningen är tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta biträdande enhetschef Eva Wiking eller personalhandläggare Pia Patricia Rosengren. Du är också välkommen att kontakta och fackliga kontaktpersoner för UPF (Saco) och ST-UD (OFR/S,P,O). Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 26 mars 2025.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av försvarsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)

Jobbnummer
9201840

Prenumerera på jobb från Regeringskansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: