Åtgärdssamordnare vatten sökes, projektanställning, heltid

Upplands-Bro kommun / Hälsoskyddsjobb / Upplands-Bro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla hälsoskyddsjobb i Upplands-Bro, Järfälla, Sollentuna, Upplands Väsby, Sigtuna eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Upplands-Bro kommun i Upplands-Bro, Upplands Väsby, Håbo, Stockholm, Huddinge eller i hela Sverige

Upplands-Bro, Sigtuna och Håbo är tre kommuner med en lång strandlinje mot Mälaren. Kommunerna har en tydlig vattenkaraktär med tätorter som ligger vid Mälaren.

Upplands-Bro, Sigtuna och Håbo kommuner har tillsammans stor landsbygd med många jordbruksföretag. Mälaren är naturligt näringsrik vilket gör den extra känslig för övergödning. Lilla Ullfjärden, Stora Ullfjärden samt Skofjärden har måttlig respektive dålig ekologisk status där den huvudsakliga anledningen är övergödning.

Dina arbetsuppgifter:

Din roll som åtgärdssamordnarens blir att planera och etablera kontakter med berörda markägare och verksamhetsutövare, dra igång fysiska åtgärder och vara ett stöd vid bidragsansökningar för genomförande. Ditt arbete fokuserar på Skofjärden, Stora och Lilla Ullfjärden.

Du ska också verka för att bilda ett starkt nätverk som kan verka för en gemensam helhetssyn på vattenfrågor, öka medvetenhet och övergödningsproblematiken, fånga den lokala kunskapen, samt inspirera till vattenåtgärder för att minska näringsläckage i området.

Arbetet som åtgärdssamordnare är ett 3-årigt lokalt vattenvårdsprojekt (sk. LOVA-finansierat projekt från Länsstyrelsen). Projektets syfte är att genom åtgärdssamordning över kommun- och länsgräns och i samverkan med markägare och verksamhetsutövare initiera och genomföra åtgärder för att minska näringsbelastningen.

Vem vi söker:

För att kunna anta rollen som åtgärdssamordnare hos oss behöver du ha:

• Högskoleutbildning med inriktning mot vatten. Kan till exempel vara agronom med växtodlings- eller husdjursinriktning, limnolog eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
• En god kommunikativ förmåga
• En god förmåga att uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift.
• B-körkort

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet från arbete med övergödningsproblematik, våtmarker i jordbrukslandskapet eller motsvarande.
• Erfarenhet inom projektledning och samordning
• Kunskaper om bidrag och fonder för åtgärder inom vatten och erfarenhet att söka finansiering
• Erfarenhet och/eller utbildning i GIS (ArcMap).

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och ser gärna att du är nyfiken, självgående och helhetsorienterad, bra på att engagera och kommunicera med andra samt mål- och resultatorienterad. Vidare är det bra om du är bra på att skapa relationer, pedagogisk i din kommunikation samt har en god samarbetsförmåga. Tjänsten förutsätter att du kan ta egna initiativ och vara självgående.

Placering: Du kommer att utgå ifrån Upplands-Bro kommun

Sysselsättningsgrad: Heltid

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Anställningsform: Projektanställning

Varaktighet: Max 3 år med start i september 2021

Välkommen med din ansökan senast den 6 juni 2021. Urval och testning kommer att ske löpande under ansökningsperiode. Du ansöker enkelt genom att bifoga CV men utan personligt brev.

Upplands-Bro kommun är en av Sveriges mest expansiva kommuner där utveckling står i centrum. Vi välkomnar dig till en arbetsplats där ledorden i vårt arbete och förhållningssätt är Helhetssyn, Engagemang och Professionalitet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2021-06-07

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-06-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Upplands-Bro kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Upplands-Bro kommun (org.nr 212000-0100), http://www.upplands-bro.se/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
5793791

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Upplands-Bro kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Upplands-Bro kommun: