Arkivarie till Rättsavdelningen, Rätts Nord

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Biblioteksassistentsjobb / Ospecificerad arbetsort
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Ospecificerad arbetsort eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Ospecificerad arbetsort

Polismyndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Rättsenhet nord består av cirka 70 medarbetare, varav 16 stycken återfinns inom region Nords informationsförvaltningsgrupp. De flesta är arkivarier eller registratorer och finns placerade vid flera orter inom regionen.

Vi söker nu två st arkivarie till Rättsavdelningen, Rätts Nord varav en med placering i Sundsvall och den andra i Luleå. Båda tjänsterna är visstidsanställningar på 12 månader.
Vänligen ange vilken ort i din ansökan som du vill bli placerad på.

Publiceringsdatum
2016-09-02

Arbetsuppgifter
Som arkivarie kommer du att upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning). Du gör gallringsredovisningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden. Du kommer även ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering.

Dessutom ingår att:
• utbilda och ge råd i arkivfrågor
• in- och utsortering av handlingar
• komplettera dokumenthanteringsplaner
• förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
• sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
• arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
• ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
• m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområde

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande flerårig praktisk erfarenhet av arkivariearbete inom offentlig sektor)
• god kännedom om arkiv
• grundläggande kännedom om offentlighets- och sekretesslagstiftningen

Meriterande
Det är meriterande med:
• erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
• kännedom om, och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• erfarenhet av att samordna/arbetsleda arkivpersonal
• erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
• erfarenhet av handläggning av ärenden om utlämnade av allmän handling
• erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
• B-körkort

Personliga Egenskaper
Vi söker dig som är analytiskt lagd, är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt, är flexibel till din läggning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi erbjuder
Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas till vara.

Mer om anställningen
Tjänsterna är en visstidsanställning på 12 månader med eventuellt möjlighet till förlängning.
Flextid tillämpas. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig HR-konsult.

Har du frågor kring ansökningsförfarandet se FAQ för arbetssökande på Polisens supportportal eller ta kontakt med ansvarig HR-konsult.
Varmt välkommen med din ansökan senast den 19e september 2016!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-09-19
Ange följande referens när du ansöker: C8246/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Susanne Bäcklund, Chef 010-568 18 86

Facklig kontakt
Kent Svärd, SACO, tfn 010-563 42 11; Sofia Ask,

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
3027563

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: