Arkivarie med ansvar för e-arkiv

Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen / Bibliotekariejobb / Kristinehamn
2025-12-18


Visa alla bibliotekariejobb i Kristinehamn, Storfors, Nacka, Degerfors, Karlskoga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen i Kristinehamn

Är du en strukturerad och driven person med erfarenhet av arkivering inom offentlig förvaltning? Kommunledningsförvaltningen söker nu en arkivarie med inriktning e-arkivtill kanslienheten.

Kommunledningsförvaltningen är kommunstyrelsens förvaltning. Vi har den övergripande uppgiften att stödja kommunstyrelsen samt att verkställa och följa upp dess beslut. Förvaltningen består av digitaliseringsavdelningen, ekonomi- och styrningsavdelningen, HR-avdelningen, kommunikationsavdelningen och samhällsplaneringsavdelning. Tillsammans ska vi leda och samordna kommunens arbete.

Kanslienheten är en enhet som tillhör kommunledningsförvaltningen. Kanslienheten består av fem medarbetare som finns på kommunledningsförvaltningens kontor på Kungsgatan i Kristinehamn samt på kommunarkivet på Mariebergsområdet. På kommunarkivet arbetar en arkivarie och en arkivassistent.

Publiceringsdatum
2025-12-18

Arbetsuppgifter
Som arkivarie ansvarar du för kommunarkivet och leder kommunens arkivarbete. Du ger råd och stöd till samtliga förvaltningar och helägda kommunala bolag i frågor som rör arkiv och du bedriver tillsyn över nämndernas och bolagens arkivhantering. I rollen ingår att arbeta med kommunens e-arkiv, Documaster, vilket bland annat innebär att leda leveransprojekt till e-arkivet.

Du ansvarar också för kommunens övergripande klassificeringsstruktur och ger råd vid upprättande och revidering av myndigheternas informationshanteringsplaner samt hanterar kommunstyrelsens årliga revidering. En viktig del av arbetet är att säkerställa att styrdokument som rör arkiv är uppdaterade och kända i kommunen, och du ingår i kommunens digitaliseringsråd.

Vidare lämnar du ut allmänna handlingar från arkivet (inkl. sekretessprövning), tar emot arkivleveranser, ordnar och förtecknar arkiv. Som en naturlig del av arbetet har du också skriftliga samt muntliga kontakter med andra myndigheter, privatpersoner och forskare. Som arkivarie är du även kommunstyrelsens arkivredogörare.

Utöver detta omfattar tjänsten löpande arbete inom registratur, där kommunens ärendehanteringssystem är LEX.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

* Högskoleutbildning inom arkivkunskap eller annan relevant utbildning som ger dig rätt kompetens för rollen.
* Tidigare erfarenhet av att arbeta med arkivfrågor inom offentlig sektor eller annan likvärdig erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant.
* Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du även har erfarenhet av att arbeta med e-arkiv samt av att leda och driva projekt. Då resor förekommer i tjänsten så är B-körkort fördelaktigt.

Vi söker en person som arbetar organiserat och strukturerat med god förmåga att prioritera. Du trivs med många kontaktytor och har förmåga att leda och driva projekt. Rollen kräver att du är en tydlig kommunikatör och visar gott omdöme i dina uttalanden.

Du är van att arbeta med utvecklings- och förbättringsarbete, är självständig och trygg i din arbetsroll samt har en stark vilja att leverera kvalitativ service.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz och blir erbjuden anställning, måste du kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Vi i Kristinehamns kommun arbetar för ett aktivt ledar- och medarbetarskap. Detta skapas genom dialog och i samspel mellan ledare och medarbetare, vilket skapar goda förutsättningar för arbetsglädje i organisationen. Vår arbetsmiljö påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar att bidra.

Tillsammans arbetar vi för att verksamheten uppnår sina mål och att beslut som fattas också efterlevs. En nyfiken grundinställning och vilja att samarbeta är förutsättningar för ständiga förbättringar som leder till den bästa möjliga servicen till kommunens invånare.

Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

Kristinehamns kommun ser mångfald som en styrka och vi välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering

Varmt välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att endast skicka in din ansökan via ansökningslänken i annonsen. Frågor som rör rekryteringsprocessen hanteras av rekryteringsenheten.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-01-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C295497".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristinehamns kommun (org.nr 212000-1868)

Arbetsplats
Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen

Kontakt
Rekryteringskonsult
Maria Harling
rekrytering@kristinehamn.se

Jobbnummer
9651359

Prenumerera på jobb från Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen: