Arkivarie
Göteborgs kommun / Bibliotekariejobb / Göteborg
2023-11-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Arkivarie" (publicerad 2024-10-28) ⬅️
Visa alla bibliotekariejobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Orust eller i
hela Sverige Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga - det är vår vision! Demokrati och medborgarservices uppdrag är att stötta stadens verksamheter i att utveckla och utföra service till boende, besökare och företag samt i att skapa förutsättningar för invånarnas demokratiska delaktighet och inflytande. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, ger metodstöd för service- och demokratiutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler som till exempel goteborg.se. Vi driver stadens medborgarkontor, Teckenspråksforum, Regnbågshuset och Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Vi erbjuder också konsumentrådgivning och budget- och skuldrådgivning. Dessutom ansvarar vi för Göteborgs Stads överförmyndarverksamhet. På vår förvaltning är vi drygt 250 medarbetare.
Publiceringsdatum2023-11-14ArbetsuppgifterÄr det du som gör det lätt att göra rätt? Som arkivarie hos oss får du ett utmanande och spännande uppdrag, då förvaltningen är den enda i Göteborgs Stad som arbetar mot två nämnder: nämnden för demokrati och medborgarservice samt överförmyndarnämnden.
Du arbetar självständigt i din roll och arbetar med arkivfrågor kopplade till förvaltningens olika verksamheter utifrån helhetssyn och med utvecklingsfokus. I uppdraget ingår att ta fram styrande dokument som riktlinjer och rutiner inom arkivområdet. Ett viktigt arbete i detta är bland annat att färdigställa förvaltningens dokumenthanteringsplan.
Du leder och samordnar förvaltningens arkivorganisation, med resurser från respektive verksamhet, och har tillsammans med din chef ansvar för båda nämndernas arkiv. Du ger råd och stöd till chefer och medarbetare i förvaltningen inom ramen för ditt kompetensområde. Du arbetar i nära samarbete med registrator, nämndsekreterare och andra funktioner och bidrar till att kvalitetssäkra och utveckla vården av nämndernas arkiv.
Som arkivarie är du kontaktperson i arkivfrågor och i uppdraget ingår bland annat att lämna upplysningar om myndighetens allmänna handlingar, deras användning och sökmöjligheter, ansvara för arkiv- och informationshanteringsfrågor samt ingå i samråd, planering och styrning av myndighetens hantering av allmänna handlingar. Under vårt kommande införande av Göteborgs Stads nya informations- och ärendehanteringssystem Ciceron kommer du bli en av förvaltningens nyckelpersoner.
Tjänsten är i nuläget placerad inom avdelningen för kommunikation och kansli. Förvaltningen är just nu inne i ett skede där vi ser över stödavdelningarnas organisation samt kanslifunktionens uppdrag, kompetensbehov och resurser. Det kan innebära att tjänstens innehåll kan komma att omformas längre fram, och du har goda möjligheter att bidra med dina perspektiv i det arbetet.
KvalifikationerVi söker dig som har minst en 3-årig högskoleutbildning, varav minst 60 högskolepoäng i arkivvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Ett krav är att du har minst ett års erfarenhet från arbete som arkivarie eller annan roll som arbetsgivaren bedömer likvärdig inom kommunal verksamhet eller annan myndighet. Har du arbetat inom Göteborgs Stad med arkivfrågor så är det meriterande. Som arkivarie ska du kunna ge råd och stöd för såväl analoga som digitala frågor inom arkiv och informationsförvaltning. Det förutsätter att du har en god IT-teknisk kompetens. Meriterande är om du exempelvis har tidigare praktisk erfarenhet av att genomföra bevarande- och gallringsutredningar, framtagning av stöd- och styrdokument inom arkivering och digitalt bevarande, deltagande vid processkartläggningar och framtagande av dokumenthanteringsplaner.
I rollen som arkivarie är det också viktigt att du är utvecklingsorienterad och kan inhämta och omsätta ny kunskap inom arkiv, informationsförvaltning och digitalisering i praktiken. Vi tror att du är trygg i dig själv och att du självständigt leder, planerar och följer upp projekt/uppdrag som du också levererar utifrån önskat resultat och inom utsatt tid. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och det kräver att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Som arkivarie arbetar du mycket med att begripliggöra frågor som andra sällan arbetar med och du behöver därför ha förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Vi tror att du är en tydlig och god kommunikatör som kan tillföra entusiasm och energi inom arkivfrågorna du gör det lätt att göra rätt! För att trivas i rollen tror vi att du är en person som tycker om att stötta andra och gör ditt yttersta för att ge bästa möjliga service.
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg.
Vi vill att vår förvaltning ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.
Urval sker löpande under ansökningstidens gång
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C163457".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Demokrati och medborgarservice
Kontakt Avdelningschef kommunikation och kansli
Malin Baeza Roos
malin.baeza@demokratimedborgarservice.goteborg.se 031-368 08 05 Jobbnummer 8262607
Observera att sista ansökningsdag har passerat.