Arkiv och informationsansvarig till Stokab

Stockholms kommun / Bibliotekariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Har du flerårig erfarenhet av arkiv och informationshantering och ett stort engagemang för ditt arbetsområde? Söker du en roll där du får samverka, vägleda andra och ha många kontaktytor?

Välkommen till oss

Välkommen att vara med och bidra till Stockholms digitala infrastruktur genom ett mångsidigt och utvecklande uppdrag hos oss på Stokab.

Vi erbjuder ett varierat och utåtriktat arbete med många kontaktytor. Då bolaget är litet finns det stora möjligheter att i samverkan med andra specialister bidra till Stokabs fortsatta utveckling och framgång. Du tillhör vår administrativa avdelning där du arbetar nära tillsammans med tiotalet kollegor där vi hjälps åt och backar upp varandra.

Vi erbjuder

På Stokab får du möjlighet att bidra till samhällsnytta och Stockholms utveckling för en robust och säker digital infrastruktur. Vi har ett stort intresse för våra kunders verksamheter och vägleds av pålitlighet, engagemang och innovativt tänkande. Vi är ett familjärt kommunalt bolag och har tillsammans med vårt dotterbolag S:t Erik Kommunikation drygt 100 anställda.

På Stokab får du en trygg arbetsplats med engagerade kollegor som har en stor bredd i kunskap, erfarenhet och kompetens. Vi finns i nya lokaler vid Globen där vi bland annat erbjuder möjlighet till hybridarbete, friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, återkommande hälsoundersökningar, subventionerad lunch, tillgång till träningsrum och naprapat.

Din roll

Som arkiv och informationsansvarig har du en central funktion med huvudansvar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för organisationen att hantera all dokumentation och information enligt de lagar och regelverk som styr området.

Som informationsansvarig ansvarar du för att chefer och medarbetare har den kunskap de behöver för att skydda och hantera information på ett korrekt sätt och du arbetar för att informationshanteringen skall ske processorienterat och systematiskt. Arbetet sker i nära samarbete med närmsta chef som har det övergripande ansvaret för Stokabs informationssäkerhet samt för system inom bland annat HR, kommunikation, ärendehantering och arkiv.

I rollen som arkivansvarig ansvarar du för att arkivvården sker enligt gällande regelverk och standard vid hanteringen av information i både de fysiska och digitala arkiven. Du ansvarar också för att stödja chefer och medarbetare i frågor om offentlighet och sekretess. Utöver detta ingår även en del administrativa sysslor kopplat till bolagsstyrelsens arbete.

Dina arbetsuppgifter är breda och innebär i huvudsak att:

uppdatera styrdokument och lokala anvisningar, instruktioner och rutiner utifrån lagstiftning och regelverk
genomföra aktiviteter utifrån resultatet av Stadsarkivets arkivinspektion och ta fram underlag för gallringsbeslut
genomföra internkontroller av informationshantering
hantera Stokabs officiella e-postlådor inkl registrering, handläggning och svar
hantera diarium och arkiv för information som lyder under säkerhetslagstiftningen
genomföra introduktioner, utbildningar, handledning/coaching för bolagets medarbetare och chefer inom informationshantering och arkivvård samt utlämnande av allmän handling
administration kopplat till bolagets styrelse och remisshantering
stötta bolagets arkivredogörare med aktuell information på området
vikariera i reception vid akuta behov.

Du tillhör den administrativa avdelningen som består av tio medarbetare med gedigen kompetens och erfarenhet fördelade på två enheter, Intern IT samt HR. Du samarbetar med och har god stöttning av säkerhets-/säkerhetsskyddschef, biträdande säkerhetschef, dataskyddsombud, informationssäkerhetssamordnare, bolagsjurister, IT-chef med flera. Du ingår också i flera samarbetsgrupper såsom redaktörsrådet och Stockholms stads nätverk för arkivansvariga/registratorer.

Dina kompetenser och erfarenheter

Vi söker dig som har

en eftergymnasial utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap med minst 60 poäng arkivvetenskap alternativt aktuell och flerårig erfarenhet inom området som vi bedömer likvärdig
flerårig och aktuell erfarenhet av arbete med informationshantering och arkivfrågor inom offentlig sektor
goda kunskaper om offentlighet och sekretess samt arkivlagstiftningen
digital mognad i form av god erfarenhet av arbete med digitala verktyg, såsom diarie-och ärendehanteringssystem och arkivsystem
intresse för digitalisering av information och de tekniska möjligheter och utmaningar som det innebär utifrån arkivområdet
god förmåga att utrycka dig på svenska i tal och i skrift.

Meriterande

utbildning och erfarenhet inom informationssäkerhet
erfarenhet av att hantera säkerhetsskyddsklassad information
erfarenhet från arbete inom privat sektor
erfarenhet av att coacha/handleda/ hålla i utbildningar inom informationshantering, arkiv- och registraturområdet.

Personliga förmågor och färdigheter

Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och motivation för tjänsten. För att lyckas i rollen är det viktigt att du är serviceinriktad, lyhörd och tillmötesgående. Ditt arbetssätt är välstrukturerat och du driver självständigt ditt arbete framåt. Du är kommunikativ och tycker om att vägleda och stötta andra inom arkiv och informationshantering och har lätt för att anpassa ditt budskap till olika målgrupper. Det är en självklarhet för dig att agera professionellt och förtroendeingivande i din roll och med en god förståelse för helheten ser du alltid till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Inte minst visar du en nyfikenhet och ett engagemang för ditt arbetsområde och kan omsätta den energin till handlingskraft.

Din ansökan och rekryteringsprocessen

Låter detta som en roll för dig är vi nyfikna på vem du är. Välkommen med din ansökan!
När du gör din ansökan kommer du få besvara ett antal urvalsfrågor som ligger till grund för vårt fortsatta urvalsarbete. Urval sker löpande.
Tester ingår som en del av rekryteringsprocessen.

Publiceringsdatum
2024-03-13

Övrig information
Svenskt medborgarskap är ett krav då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning och registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras samt tjänstgöra i vår krisledningsorganisation vid händelse.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/1408".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholm stad

Kontakt
Åsa Lindberg, Administrativ chef
08-50830228

Jobbnummer
8539743

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: