Analytiker till Kompetensenheten, Solna

Polismyndigheten, HR-avdelningen / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen i Solna, Stockholm, Uppsala, Eskilstuna, Västerås eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Vi söker nu en analytiker till polisens utbildningsverksamhet, med placering på HR-avdelningens kompetensenhet. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
HR-avdelningens uppgift är att skapa förutsättningar för en arbetsgivarpolitik som stödjer Polismyndighetens chefer och medarbetare i att nå Polismyndighetens korta och långsiktiga mål.

Kompetensenheten består idag av de tre sektionerna grundutbildning, fort- och vidareutbildning samt utveckling och samordning, och är den enhet vid HR-avdelningen som har ansvar för Polismyndighetens utbildningsverksamhet. Detta innefattar grundutbildning till polis samt kompetensutveckling av befintliga anställda likväl som myndighetens biblioteks- och kunskapstjänst. Ett kansli med fokus på att ta fram underlag för ledning och styrning samt samordning av enhetens olika uppgifter, finns också. Kompetensenheten har ca 600 medarbetare och omsätter runt 1,6 miljarder kronor årligen. Enheten är inne i ett spännande och intensivt tillväxt- och omställningsarbete där du kommer att vara en viktig del i att bidra till utvecklingen av vår nya organisation.

Din placering kommer att vara på enhetens kansli som är helt nybildat och under uppbyggnad. Gruppens uppdrag är att säkerställa ett strategiskt och administrativt stöd till enhetschefen.

Publiceringsdatum
2023-05-17

Arbetsuppgifter
I rollen som analytiker kommer ditt fokus vara att arbeta med verksamhetsuppföljning som underlag för utvecklings- och förbättringsarbete. Du kommer att bearbeta stora mängder data och analysera måluppfyllelse och effekter. I arbetet ingår att analysera och leverera statistik både internt och externt samt presentera arbetet i olika sammanhang. Arbetet sker i nära samarbete med såväl kollegor på enheten som med chefer och medarbetare i andra delar av myndigheten.

Enheten har stort utvecklingsfokus och du behöver ha vilja och förmåga att driva förändrings- och utvecklingsarbete. Det innebär att såväl fastställda nyckeltal som överenskomna arbetssätt är under utveckling. Som analytiker har du en viktig uppgift i att bidra till att vidareutveckla verksamheten.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Akademisk utbildning inom statistik, ekonomi, beteendevetenskap eller annan akademisk utbildning som myndigheten bedömer relevant
• Några års erfarenhet av arbete med resultatuppföljning och analys inom staten eller annan offentlig verksamhet
• Mycket goda kunskaper i Excel
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Goda kunskaper i att visualisera data och beskriva komplexa samband på ett enkelt sätt

Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av arbete som statistiker eller utredare
• Kunskaper i SPSS, VBA, Qlik och visualisering av data
• Erfarenhet av arbete på strategisk nivå
• Erfarenhet av arbete inom rättsväsendet

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är analytisk, strategisk och har en god förmåga att driva utvecklingsarbete. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga, då du i dialog med verksamheten bland annat ska kunna förklara verksamhetsresultaten och dess kopplingar till den strategiska styrningen. Du har god samarbetsförmåga, ser din del i helheten och arbetar agerar professionellt. Du arbetar självständigt och har förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Vi värdesätter din vilja och förmåga att ta till dig och utveckla digitala verktyg.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Fackliga företrädare:
SACO-S, Lawen Dehghani, tfn: 010-563 85 79
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Pär Renberg, tfn: 010-568 49 38
Seko Polisen, Karna Tillheden, tfn: 0732-49 04 22

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Placeringsort: Solna

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 31/5 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C140457/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, HR-avdelningen

Kontakt
HR-konsult
Carina Rosvall
carina.rosvall@polisen.se

Jobbnummer
7787456

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, HR-avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen: